Rozpoczęcie pierwszych prób morskich promu Varsovia z Polferries

Najnowsza jednostka Polferries, prom Varsovia, wyszła na swoje inauguracyjne próby morskie. To przełomowy moment dla polskiej żeglugi, oznaczający nie tylko rozwój floty o kolejny statek, ale także umocnienie pozycji Polski na morskiej mapie Europy.
Prom, który tego lata uzupełni flotę Polferries, wczoraj (7 kwietnia), wczesnym rankiem opuścił stocznię Cantiere Navale Visentini, udając się na pierwsze próby morskie. Przeprowadzane testy są kluczowym elementem oceny gotowości technicznej jednostki, skupiając się na weryfikacji działania silników głównych, systemów prądotwórczych oraz sterów strumieniowych, biorąc pod uwagę specyficzne warunki hydrologiczne północno-wschodnich Włoch.

Specjalnie na to bezpieczne przejście, od początku marca trwają prace dotyczące pogłębiania kanału łączącego stocznię z Morzem Adriatyckim. Ważnym momentem będzie ostatni etap przeprawy, znajdujący się w miejscowości Porto Levante we Włoszech. Varsovia stanie się największym statkiem wybudowanym do tej pory przez włoską stocznię.
W początkowych miesiącach tego roku, na promie Varsovia przeprowadzono szereg testów urządzeń maszynowych. Te próby okazały się kluczowym elementem przygotowań do pierwszych testowych rejsów. Dokładnie rok po jego wodowaniu, jednostka jest gotowa do oceny gotowości do żeglugi na otwartym morzu.
Czytaj więcej o promie Varsovia – nowej perle w koronie Polferries
Po zakończeniu prób morskich, statek uda się do Triestu, gdzie w maju zaplanowano finalizację prac związanych z położeniem farby w podwodnej części kadłuba, przygotowując go do oficjalnego przejącia przez polskiego armatora.
Polska Żegluga Bałtycka S.A., znana pod marką Polferries, w sierpniu 2022 roku zdecydowała się na czarter tej nowej, imponującej jednostki. Prom Varsovia, będący najnowszym nabytkiem floty na trasie Świnoujście-Ystad, już w lipcu będzie gotowa na przyjęcie pierwszych pasażerów oraz ładunków. Statek został zaprojektowany z myślą o komforcie do 920 pasażerów i 60 członków załogi, oferując 3 km linii ładunkowej dla transportu Ro-Ro (do 150 ciężarówek z naczepami) oraz dodatkowe miejsce dla około 200 samochodów osobowych.
Źródło: Polferries

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











