PKN Orlen chce pozyskać jak najwięcej nowych koncesji na morskie farmy wiatrowe 

PKN Orlen chce wykorzystać efekt skali i dlatego planuje pozyskać jak najwięcej z 11 dostępnych koncesji na morskie farmy wiatrowe na Bałtyku, poinformował członek zarządu koncernu ds. korporacyjnych Armen Artwich.
„Chcemy wykorzystać efekt skali, dlatego zależy nam na jak największej liczbie z dostępnych koncesji. To umożliwi również maksymalizację efektów udziału polskich firm w łańcuchu dostaw na rzecz budowy morskich farm wiatrowych” – powiedział Artwich podczas telekonferencji.
Przypomniał, że w polskim obszarze Morza Bałtyckiego mają powstać farmy wiatrowe o mocy 9-11 GW, a PKN Orlen do końca obecnej dekady planuje przeznaczyć 47 mld zł na segment energetyki, w tym właśnie budowę morskich farm wiatrowych.
Źródło: ISBnews

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











