17 września PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy na modernizację ponad 100 km linii nr 131 tzw. Węglówki. Objęty inwestycjami odcinek przebiega przez województwo śląskie oraz łódzkie.
Trasa jest częścią magistrali kolejowej C-E 65, należącej do VI Europejskiego Korytarza Transportowego, łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
„Modernizacja Węglówki to ważna inwestycja w ramach Krajowego Programu Kolejowego, która istotnie zwiększy możliwości sieci kolejowej pod względem przewozów towarowych. Na tej trasie poprawi się także komfort dostępu i obsługi pasażerskiej. Konsekwentnie realizujemy projekty, które zwiększają potencjał polskiej kolei – zarówno w obszarze przewozów pasażerskich jak i towarowych” – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Na odcinku Kalina – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice zostanie zmodernizowanych blisko 170 km torów. Sprawność przejazdu pociągów zwiększy wymiana 238 rozjazdów. Przebudowa obejmie też ponad 200 km sieci trakcyjnej. Obiekty inżynieryjne tzn. mosty i wiadukty zostaną lepiej przystosowane do przejazdu ciężkich składów towarowych o nacisku do 221 kN na oś. Przewidziano przebudowę 77 obiektów inżynieryjnych, w tym 13 mostów i 15 wiaduktów. W ramach inwestycji zwiększa się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz na skrzyżowaniach z drogami. Zapewni to modernizacja 53 przejazdów i przejść.
„Podpisane dziś przez PKP Polskie Linie Kolejowe umowy na Węglówkę o wartości ponad 1,8 mld zł oznaczają, że w ramach Krajowego Programu Kolejowego w realizacji mamy umowy za 42,5 mld zł. Wartość inwestycji zakończonych, realizowanych i tych, które rozpoczną się do końca I półrocza 2020 r., to ponad 60 mld zł, czyli ok. 90 proc. KPK. Zrealizujemy ten ambitny program, wart ponad 70 mld zł”- powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h a towarowych do 120 km/h.
Podpis ER