Podsumowanie tygodnia, a w nim m.in. o nowym promie DFDS. Wkrótce zobaczymy go na trasie Dover-Calais
W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o oficjalnym przekazaniu nowoczesnego promu typu E-Flexer dla DFDS. Już za kilka miesięcy będą z niego korzystać pasażerowie oraz klienci frachtowi na trasie Dover-Calais. To będzie zupełnie nowa jakość żeglugi przez kanał La Manche.
Szczególna misja promu Tallink
O tym, że promy mogą służyć do innych celów niż do transportu pasażerów, samochodów czy ładunków, wiadomo nie od dziś. Statki tego typu pełnią regularnie funkcję hoteli czy szpitali. Należący do grupy Tallink statek Silja Europa stanie się zaś w najbliższym czasie ważnym ogniwem bezpieczeństwa. Należąca do estońskiego armatora jednostka, będąca przez długi czas jego flagowym statkiem, stanie się miejscem stacjonowania i zakwaterowania dla tysięcy brytyjskich policjantów, którzy będą zabezpieczać szczyt G7. W czasie odbywających się w dniach 11-13 czerwca spotkania polityków reprezentujących kluczowe gospodarki świata ten jeden z największych europejskich promów stanie się bazą dla nawet 5 tysięcy funkcjonariuszy, którzy strzec będą porządku podczas konferencji odbywającej się w Carbis Bay (Kornawalia). Silja Europa na co dzień obsługuje połączenie Tallinn-Helsinki, ale obecnie jest wyłączona z eksploatacji. W zwykłych okolicznościach statek zabiera na pokład do 3013 pasażerów, którzy podróżują w komfortowych warunkach.
Stena Estrid wraca na swoją stałą trasę
Należący do Stena Line nowoczesny prom typu E-Flexer powraca na swoją stałą trasę Holyhead-Dublin. Oznacza to, że na linię Rosslare–Cherbourg trafi znów Stena Horizon. Dotychczasowa zmiana spowodowana była zwiększonym zapotrzebowaniem na bezpośrednie rejsy do Francji i zmniejszonym popytem na przewozy pomiędzy stolicą Irlandii a Walią, co wynikało w dużej mierze z trwającego lockdownu. Luzowanie obostrzeń sprawia, że wraca zainteresowanie serwisem Holyhead-Dublin. „Przy ogromnie stłumionym zapotrzebowaniu na podróże między Irlandią a Wielką Brytanią i dodanym bonusem w postaci strefy bezcłowej, nastąpił odpowiedni moment, by przywrócić prom Stena Estrid” – powiedział Paul Grant ze Stena Line. Stena Estrid obsługiwała trasę Rosslare–Cherbourg od początku lutego. Po powrocie do dawnego porządku będzie obsługiwać między Irlandią a Wielką Brytanią po dwa rejsy dziennie w każdym kierunku. Po brexicie udostępniona zostanie na niej powierzchnia wolnocłowa, która według prognoz przewoźnika ma szansę się stać dużą atrakcją i nowym magnesem.
DFDS odbiera nowy prom. Już wkrótce podbije kluczową europejską trasę
Seria nowoczesnych promów wspomnianej linii E-Flexer (budowane są na zamówienie Stena RoRo) powstaje nie tylko na potrzeby firmy Stena Line. Korzystać będą też inni znani na rynku gracze: Brittany Ferries oraz DFDS (oba podmioty będą z nich korzystać na podstawie długoterminowej umowy czarteru). Piąty prom typu E-Flexer został zbudowany właśnie z myślą o DFDS. Stocznia w Weihai właśnie oficjalnie przekazała statek duńskiemu armatorowi. Stało się to 17 maja br., z wynoszącym sześć tygodni wyprzedzeniem w stosunku do harmonogramu. 216-metrowy Côte d’Opale, bo taką nazwę nosi ro-pax, zastąpi blisko 30-letnią jednostkę Calais Seaways na trasie Dover-Calais, stając się najdłuższym promem wykonującym regularne kursy w obrębie kanału La Manche. Statek przyjmie na pokład 1000 pasażerów. Jego pas ładunkowy ma 3100 m, a na osobnym pokładzie jest w stanie pomieścić 120 pojazdów osobowych. Côte d’Opale pojawi się na trasie Dover-Calais w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Początek budowy nowego promu dla Finnlines
W zakładach China Merchants’ Nanjing Jinling rozpoczęły się prace związane z budową nowego hybrydowego statku dla Finnlines. Należący do grupy Grimaldi operator, specjalizujący się w obsłudze połączeń towarowych na Bałtyku, niedawno cieszył się z uroczystości zwodowania pierwszego, dostosowanego do jego potrzeb promu typu typu GG5G (będzie nosił nazwę Finneco I), a już teraz świętuje położenie stępki pod budowę kolejnego statku tej serii (otrzyma nazwę Finneco II). Firma Finnlines docelowo będzie miała w swojej flocie trzy nowoczesne statki GG5G. Każdy z nich będzie miał 238 metrów długości oraz 34 metry szerokości. Każdy będzie też dysponował pasem dla ładunków cargo o długości 5800 metrów, zewnętrzną przestrzenią dla transportu kontenerów i dodatkowo pokładami samochodowymi. Statki będą obsługiwać połączenia pomiędzy Finlandią a Szwecją, pozostałymi krajami basenu Morza Bałtyckiego oraz z Wielką Brytanią
Sycylia także celuje w nowe promy
Władze Sycylii chcą modernizacji floty służącej do obsługi połączeń z/do regionu. W związku z tym ogłoszono start programu, który ma zaowocować budową dwóch nowoczesnych promów ro-pax. Inwestycja ma pochłonąć 130 mln euro, a w jej ramach powstać mają statki oparte o napęd dual-fuel. Mają one zostać zbudowane na bazie gotowego już projektu opracowanego przez Naos Design. Każdy z nowych statków przyjmie na pokład 1000 pasażerów (część z nich pomieści się w 105 kabinach) oraz będzie posiadać pas o długości 900 m dla ładunków tocznych. Inwestor czeka na oferty od potencjalnych wykonawców do 29 czerwca br. Według planów, nowe promy miałyby wejść do eksploatacji pod koniec 2024 r. Wiele wskazuje na to, że operatorem dwóch nowych statków zostanie firma Siremar.
Nowe reguły dla wjeżdżających do Wielkiej Brytanii
Brexit i pandemia spowodowały, że wjeżdżając na Wyspy, trzeba mieć na uwadze zmieniające się nieustannie zasady. Brytyjska administracja ogłosiła nowy pakiet zmian, obowiązujący od 17 maja. Kierowcy pojazdów ciężarowych, wjeżdżając do Wielkiej Brytanii, nadal nie muszą się legitymować negatywnym wynikiem testu na koronawirusa. Konieczne jest jednak wcześniejsze wypełnienie formularza lokalizacyjnego. Dodatkowo kierowcy ciężarówek z krajów znajdujących się na tzw. liście bursztynowej (na tej ogłoszonej przez tamtejszy rząd liście, uwarunkowanej sytuacją pandemiczną, znajduje się też Polska) objęci są obowiązkiem samoizolacji w kabinie przez 10 dni. Tu należy jednak podkreślić, że możliwe jest jej opuszczanie w przypadku załatwiania spraw związanych z przewożonym ładunkiem, korzystania z opieki medycznej czy na czas zakupów. Kierowcy muszą posiadać przy sobie także dokumentację poświadczającą, że wykonują oni obowiązki zawodowe. Osoby mieszkające w Wielkiej Brytanii mogą kwarantannę odbywać w domu lub mieszkaniu. Kierowcy zobligowani są także do uregulowania spraw celnych. Przy okresie pobytu przekraczającym dwa dni należy pamiętać o konieczności wykonania testów na obecność wirusa SARS-CoV-2.
Źródło: PromySKAT
Related Posts
- Ukraina zamawia kolejne dwie korwety w ramach strategii bezpieczeństwa morskiego
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.