Podsumowanie tygodnia, a w nim m.in. o wodowaniu nowego statku Finnlines
W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySkat” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o wodowaniu pierwszego z gigantów, które wkrótce w barwach Finnlines będą wykonywały rejsy na Morzu Bałtyckim, a także o dużej eksplozji na nowoczesnym promie w jednym z chińskich portów.
Olbrzymia eksplozja na nowoczesny promie
Do potężnej eksplozji na nowym promie Zhong Hua Fu Qiang, należącym do Bohai Ferry, doszło w chińskim porcie Weihai. Dramatyczny film pokazujący całą sytuację obiegł media na całym świecie. Dostarczony zaledwie we wrześniu ub. r. statek w wyniku wybuchu stanął w płomieniach. Zdarzenie, które miało miejsce 20 kwietnia, doprowadziło do poważnych uszkodzeń 185-metrowego ro-paxa. Choć statek poważnie ucierpiał i czeka go długa przerwa remontowa, nie ucierpiała żadna z osób, które w chwili zdarzenia znajdowały się na pokładzie lub w pobliżu jednostki. Służby prowadzą już śledztwo, które ma wyjaśnić kulisy eksplozji. Wiele wskazuje na to, że wszystko zaczęło się od jednego z zestawów, które znajdowały się na pokładzie samochodowym. Świadkowie poinformowali o wydobywającym się wcześniej z pojazdu dymie.
Nowe wyzwanie dla katamaranu Brittany Ferries
Dobrze znany, należący do Brittany Ferries prom dużych prędkości Normandie Express, który w barwach francuskiego operatora obsługiwał połączenie Portsmouth–Cherbourg, teraz sprawdzi się na nowej trasie. Katamaran dołączył do floty Condor Ferries i zmienia nazwę na Condor Voyager. W barwach nowego przewoźnika będzie pływał jeszcze w trakcie tegorocznego sezonu pomiędzy Francją a wyspami Guernsey oraz Jersey. Niewykluczone, że zastąpi on mniejszy katamaran Condor Rapide. Zanim Condor Voyager pojawi się na regularnej trasie, przejdzie przegląd i wykona próbne zawinięcia do portów na wyspach Guernsey oraz Jersey. W związku z sytuacją pandemiczną, statek był ostatnio wyłączony z eksploatacji i czekał na lepsze czasy w porcie Hawr. W 2020 r. nie wykonywał rejsów dla Brittany Ferries i gdyby nie współpraca z Condor Ferries, w tym toku też prawdopodobnie nie wszedłby na żadną trasę. Brittany Ferries jest mniejszościowym udziałowcem w Condor Ferries.
Testy bałtyckiego ro-paxa DFDS
W Chinach odbywają się próby z udziałem pierwszego z dwóch zamówionych tam promów, które służyć będą firmie DFDS do obsługi połączeń na Morzu Bałtyckim. Wyprodukowany w zakładach Guangzhou Shipyard International (GSI) prom zakończył pierwszy z dwóch testowych rejsów. W jego trakcie sprawdzano m.in. działanie napędu. W czasie planowanego, drugiego próbnego rejsu badane będzie działanie systemów i prędkość. Trzeba przyznać, że w trakcie pierwszych rejsów nowoczesny prom prezentuje się dość nietypowo. Nie nałożono bowiem na niego jeszcze wszystkich warstw farby. Zgodnie z planem, DFDS odbierze nowy statek już pod koniec lata. Ro-pax ma 230 m długości, a na pokład może przyjąć 600 pasażerów; dysponuje też długim na 4500 m pasem dla ładunków tocznych.
Pierwszy z gigantów dla Finnlines coraz bliżej
W Chinach zwodowano pierwszy z trzech promów typu GG5G, zamówionych przez grupę Grimaldi na potrzeby bałtyckiej siatki połączeń towarowych, realizowanych w tym obszarze przez Finnlines. Uroczystość miała miejsce w zakładach Nanjing Jinling. Statek ma 238 metrów długości oraz 34 metry szerokości. Dysponuje on pasem dla ładunków cargo o długości 5800 metrów. Dodatkowa zewnętrzna przestrzeń została zagospodarowana dla transportu kontenerów. Wyposażono go też w pokłady samochodowe o powierzchni 5800 m2. W sumie hybrydowy statek pomieści 300 naczep, 150 pojazdów osobowych oraz ponad 500 jednostek TEU. Ekologiczne jednostki ro-ro dla Finnlines są dostosowane do działalności firmy. Wszystkie będą spełniały wymogi zgodne z klasą lodową 1A, dzięki czemu będą mogły żeglować nawet w trudnych warunkach. Już wcześniej firma zdradziła, że kolejne statki Finnlines otrzymają nazwy: Finneco I, Finneco II i Finneco III. Będą one obsługiwać połączenia pomiędzy Finlandią a Szwecją, pozostałymi krajami basenu Morza Bałtyckiego oraz z Wielką Brytanią.
Eco Savona ochrzczona
To nie koniec ważnych wiadomości dotyczących grupy Grimaldi. Przed kilkoma dniami do Savony zawinął bowiem po raz pierwszy inny statek linii GG5G – to Eco Savona. Będzie ona pływała w barwach Grimaldi Lines. 21 kwietnia, w obecności dostojnych gości, m.in. władz miasta oraz przedstawicieli portów, odbył się chrzest jednostki. W czasie uroczystości przypomniano, że jest to jeden z największych i najbardziej ekologicznych statków ro-ro na świecie. Dzięki zastosowaniu olbrzymich baterii litowo-jonowych oraz paneli fotowoltaicznych ograniczony zostanie pozostawiany przez niego ślad węglowy. Wyjątkowe święto w Savonie miało miejsce tuż przed pierwszym operacyjnym rejsem statku, który obsługiwać będzie trasę Livorno-Savona-Barcelona-Walencja. Jest to już czwarty statek ro-ro typu GG5G w barwach Grimaldi Lines. Wcześniej do floty włoskiego armatora dołączyły: Eco Valencia, Eco Barcelona i Eco Livorno.
Ważne udogodnienie dla wjeżdżających do angielskiego hrabstwa
Kierowcom pojazdów ciężarowych, wjeżdżającym do angielskiego hrabstwa Kent, odchodzi jeden obowiązek. Nie będą oni już musieli posiadać Pozwolenia na wjazd do hrabstwa Kent (KAP – skrót od Kent Access Permit i sprawdzać gotowości samochodu ciężarowego do przekroczenia granicy. Obowiązek ten funkcjonował od początku roku. Brytyjska strona rządowa poinformowała, że od 20 kwietnia nie będzie już takiego warunku. Wielka Brytania definitywnie kończy też Operację Brock, której celem było uniknięcie po brexicie zatorów drogowych, powodowanych przez pojazdy ciężarowe na drogach dojazdowych do portu w Dover oraz terminala w Folkestone. Bariery wprowadzające ruch wahadłowy na odcinku drogi M20 (między węzłami 8 i 9), ustawione w ramach systemu, zaczną znikać od soboty.
Źródło: PromySKAT
Related Posts
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
- Brytyjski program FSS osiąga kluczowy kamień milowy
- Nowy atomowy okręt podwodny typu Virginia otrzymuje nazwę USS Atlanta
- Porozumienie ws. odszkodowania za katastrofę mostu w Baltimore
- Kuter US Coast Guard „Resolute” dostarcza do portu narkotyki o wartości 115 milionów dolarów
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.