Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Położenie stępki pod pierwszego MIECZNIKA

W wyjątkowym wydarzeniu, które odbyło się 31 stycznia w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, nastąpiło historyczne położenie stępki pod prototypową fregatę projektu 106, przyszłego ORP Wicher, które jest początkiem nowej ery w budowie okrętów tej klasy dla Marynarki Wojennej RP.

31 stycznia w stoczni PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni miało miejsce przełomowe wydarzenie, które zaznacza nowy rozdział w historii Marynarki Wojennej RP oraz polskiego przemysłu stoczniowego. Z udziałem wysokich przedstawicieli rządu, samorządu, Sił Zbrojnych RP oraz kluczowych graczy przemysłu obronnego, dokonano położenia stępki pod przyszły ORP Wicher, flagową jednostkę w ramach ambitnego programu Miecznik. To wydarzenie nie tylko świadczy o odrodzeniu polskiej tradycji stoczniowej, ale także stanowi kamień milowy w realizacji programu budowy nowoczesnych fregat.

Znaczący dla całego projektu jest fakt, że ceremonia ta była pierwszym od ponad dwóch dekad położeniem stępki bojowego okrętu w stoczni PGZ. Jako symbol kontynuacji morskiej potęgi, do stępki przyszłego ORP Wicher przyspawano tablicę pamiątkową, a na niej wypisano literę „W”, nawiązującą do nazwy historycznego okrętu.

Masa stępki, stanowiąca ponad 4% przyszłej wyporności okrętu, jest świadectwem skali i zaawansowania projektu. Etapy produkcji kolejnych sekcji kadłuba już się rozpoczęły, co przekłada się na stopniowe powstawanie całej struktury okrętu. Wodowanie przyszłego ORP Wicher planowane jest na drugą połowę 2026 roku, co będzie kolejnym etapem, nie mniej ważnym w procesie dołączania jednostki do floty Marynarki Wojennej RP.

Czytaj więcej o fregatach MIECZNIK: Nowe możliwości MW RP w ZOP

W miarę jak kontury przyszłego ORP Wicher zaczynają nabierać realnych kształtów, równie dynamicznie kształtuje się otaczająca go infrastruktura. Rozpoczęta już w ubiegłym roku, modernizacja PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni stała się równoległym świadectwem zaangażowania i przemyślanej wizji jak powinna wyglądać nowoczesna stocznia. Budowa nowych hal produkcyjnych, nieodłączny element tej transformacji, jest nie tylko odpowiedzią na potrzeby programu Miecznik, ale także wyrazem determinacji do wprowadzenia polskiego przemysłu stoczniowego na nowe tory rozwoju.

W tym kontekście, modernizacja infrastruktury stoczniowej, tocząca się równocześnie z budową flagowego projektu, odzwierciedla długoterminową strategię i kompleksowe przemyślenia. Przewiduje się, że zakończenie kluczowych etapów budowy infrastruktury, zaplanowane na sierpień 2024 roku, otworzy przed stocznią nowe możliwości.

Umożliwi to nie tylko efektywniejszą produkcję, ale także przyspieszy proces wyposażania okrętów, co jest niezbędne do utrzymania tempa z ambitnym harmonogramem programu Miecznik. Takie podejście, łączące inwestycje w nowoczesną infrastrukturę z realizacją technologicznie zaawansowanych projektów okrętowych, zwiastuje świetlaną przyszłość dla Marynarki Wojennej RP oraz całego sektora obronnego.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • ORLEN zawarł kontrakt z Naftogazem na dostawy LNG z USA

    ORLEN zawarł kontrakt z Naftogazem na dostawy LNG z USA

    ORLEN podpisał z ukraińskim partnerem umowę na dostawę 300 mln m³ skroplonego gazu ziemnego (LNG) z USA w I kwartale 2026 roku. To efekt porozumienia zawartego przez spółki w trakcie szczytu współpracy transatlantyckiej (P-TEC), który odbył się na początku listopada 2025 r. w Atenach.

    Szybkie tempo prac nad kontraktem ORLEN i Naftogazu

    Między podpisaniem listu intencyjnego przez ORLEN i Naftogaz w sprawie umowy a jej faktycznym zawarciem minęło zaledwie kilkanaście dni. W tym czasie doprecyzowaliśmy wszystkie szczegóły i uzyskaliśmy niezbędne zgody korporacyjne. Nie byłoby to możliwe bez wzajemnego zaufania i dobrego zrozumienia potrzeb i celów drugiej strony. Współpraca między naszymi spółkami buduje bezpieczeństwo energetyczne regionu a jednocześnie zapewnia każdej z nich warunki do dalszego rozwoju biznesu i wzmocnienia pozycji rynkowej.

    Robert Soszyński, Wiceprezes Zarządu ORLEN ds. Operacyjnych

    Czytaj też: Amerykańskie LNG trafi do Japonii

    Kontrakt ORLEN i Naftogaz zakłada, że w pierwszym kwartale 2026 roku polska spółka dostarczy ukraińskiemu partnerowi gaz sprowadzony w ramach trzech dostaw amerykańskiego LNG. Transakcja została zawarta na warunkach rynkowych.

    Za sprowadzenie surowca będzie odpowiadał ORLEN, który dzięki własnej flocie gazowców oraz rezerwacji mocy w infrastrukturze odbiorczej LNG ma aspiracje stać się znaczącym graczem na międzynarodowym rynku skroplonego gazu ziemnego. ORLEN, bazując na zdywersyfikowanym i elastycznym portfelu pozyskania gazu, konsekwentnie zwiększa swoją obecność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wzmacnia swoją rolę w obszarze bezpieczeństwa energetycznego.

    Czytaj więcej: ORLEN rozwija dostawy LNG we współpracy z KN Energies

    Zakres kontraktu i współpraca dostawy LNG

    Dzięki współpracy z ORLENEM, tylko w tym roku, Ukraina otrzyma 600 milionów metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego ze Stanów Zjednoczonych. Przewidujemy, że w 2026 roku import LNG z USA osiągnie łącznie poziom 1 miliarda metrów sześciennych. Rozszerzamy możliwości importowe oraz kierunki dostaw, aby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy. Dziękuję za zaufanie, jakim obdarzyli nas polscy partnerzy.

    Sergii Koretskyi, Prezes Naftogazu Ukrainy

    W ramach rozpoczętej w 2025 roku stałej współpracy handlowej z Naftogazem, ORLEN sprzedał na rynek ukraiński już 600 mln m sześc. gazu ziemnego. Zawarty właśnie kontrakt gazowy zacieśnia relacje obu spółek i może stanowić punkt wyjścia do kolejnych umów dotyczących dostaw LNG z USA.

    Źródło: Grupa ORLEN