Położenie stępki pod przyszły ORP Henryk Zygalski

23 stycznia w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku miała miejsce uroczystość położenia stępki pod drugi okręt zwiadu elektronicznego, znanego jako SIGINT (Ships of Signals Intelligence), realizowanego w ramach programu Delfin. Przyszła jednostka, która zostanie ochrzczona mianem ORP Henryk Zygalski, stanowi ważny element w rozwoju zdolności operacyjnych Marynarki Wojennej RP.

Ta ceremonia nie tylko podkreśla znaczenie polskiego przemysłu stoczniowego, ale również stanowi ważny krok w realizacji programu Delfin, mającego na celu wzmocnienie potencjału wywiadowczego Marynarki Wojennej RP.

Przyszły ORP Henryk Zygalski, nazwany tak na cześć wybitnego polskiego matematyka i kryptologa, jest drugim z serii okrętów zamówionych w ramach programu o wartości 620 milionów euro. Partnerstwo pomiędzy Agencją Uzbrojenia a szwedzkim koncernem Saab Kockums AB, wraz z gdańską stocznią jako głównym wykonawcą, demonstruje międzynarodową współpracę oraz zaangażowanie Polski w rozwój nowoczesnych technologii obronnych.

Zgodnie z harmonogramem, Henryk Zygalski ma zostać przekazany Marynarce Wojennej do 15 czerwca 2027 roku. Jego rola w strukturze obronnej kraju będzie polegać na prowadzeniu zaawansowanego rozpoznania radioelektronicznego, przyczyniając się tym samym do zwiększenia bezpieczeństwa Polski na arenie międzynarodowej.

Projekt 107, na którym bazują okręty, został opracowany przez gdyńskie biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting, wzorując się na szwedzkim HMS Artemis (A202). Ta nowa generacja okrętów rozpoznawczych zastąpi starsze jednostki projektu 863, także zbudowane w Polsce, podkreślając ciągły rozwój i innowacyjność polskiego przemysłu stoczniowego.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/w-stoczni-remontowej-obylo-sie-ciecie-blach-pod-budowe-okretu-sigint/

Jednostki projektu 107 będą wyposażone w zaawansowane technologie i będą pełnić kluczową rolę w strategicznych operacjach Marynarki Wojennej RP. Ich głównym zadaniem będzie monitorowanie i przechwytywanie sygnałów radiowych, co umożliwi identyfikację komunikacji między różnymi jednostkami – zarówno wojskowymi, jak i cywilnymi. To kluczowe zadanie pozwoli na zdobywanie cennych informacji, które mogą okazać się decydujące w działaniach obronnych kraju.

Nowoczesne okręty rozpoznania elektroniocznego projektu 107 będą zajmować się analizą i dekodowaniem przechwyconych sygnałów. To umożliwi uzyskanie szczegółowych danych na temat potencjalnych celów, zarówno wojskowych, jak i cywilnych, obejmujących lokalizację, metodę szyfrowania, a także liczbę i rodzaj uzbrojenia. Krytycznym elementem ich misji będzie również wykrywanie i lokalizacja źródeł sygnałów, co jest niezbędne do określenia pozycji przeciwnika i zapobiegania atakom elektronicznym. Takie działania pozwolą na skuteczne przeciwdziałanie zagrożeniom i zwiększenie bezpieczeństwa narodowego.

Wsparcie działań sił zbrojnych przez okręty projektu 107 będzie nieocenione. Jednostki tę będą dostarczać informacji na temat aktywności militarnych w danym rejonie, co pozwoli na efektywne śledzenie ruchu potencjalnych wrogich jednostek. Ponadto, będą przeprowadzać działania rozpoznawcze, mające na celu pozyskiwanie informacji o planach i działaniach wrogich państw lub organizacji. Zdolność do zbierania i analizowania danych będzie miała kluczowe znaczenie dla skutecznego planowania i realizacji operacji obronnych.

Zakończenie budowy przyszłych ORP Henryk Zygalski oraz jego siostrzanej jednostki ORP Jerzy Różycki nie tylko wzmocni pozycję Polski jako kluczowego gracza w dziedzinie technologii morskich, ale także zaznaczy nową erę w historii Marynarki Wojennej RP, podnosząc jej zdolności operacyjne na nowy, nieosiągalny dotąd poziom.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski