Ponad 8,5 mln zł dofinansowania na nowy pojazd do poszukiwania min morskich TUKAN 

Nowy, podwodny, półautonomiczny pojazd do poszukiwania i identyfikacji min morskich oraz obiektów niebezpiecznych o kryptonimie TUKAN powstanie na Politechnice Gdańskiej. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało Wydziałowi Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa na ten cel grant w wysokości ponad 8 663 335 mln złotych.
W artykule
Kwota zostanie przeznaczona na budowę prototypu pojazdu umożliwiającego bezzałogowe wykonywanie zadań obrony przeciwminowej OPM, a zwłaszcza rozpoznanie i identyfikację obiektów minopodobnych (MILCO).
Nowe możliwości
– Dzięki przyznanym środkom pracownicy laboratorium będą mogli kontynuować prace badawcze w zakresie systemów podwodnych i opracują pojazd o zupełnie nowych możliwościach, niż dotychczasowe pojazdy, w tym między innymi system OPM Głuptak, będący już na uzbrojeniu Marynarki Wojennej – podkreśla mgr inż. Natalia Jasiewicz, konstruktor Laboratorium Techniki Głębinowej.
O projekcie
Projekt dotyczy procesu wykrywania, klasyfikacji i identyfikacji min morskich oraz improwizowanych środków wybuchowych z wykorzystaniem pojazdów podwodnych sterowanych zdalnie i automatycznie. Pojazd rozpoznawczy będzie przystosowany do wodowania z nawodnych platform załogowych oraz nawodnych platform bezzałogowych sterowanych zdalnie – drogą radiową.
Prace badawcze dotyczą zwiększenia możliwości operacyjnych pojazdów poprzez wyposażenie ich w wyspecjalizowane sensory i oprogramowanie, zapewniające wykrywanie i klasyfikację obiektów minopodobnych, powiększenie zasięgu, odporności na narażenia mechaniczne, zapewnienie wysokiego stopnia automatyzacji sterowania ruchem i procesów klasyfikacji wykrytych obiektów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju nr 11/2020 na wykonanie i finansowanie projektów w zakresie badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa. Realizacja projektu potrwa trzy lata.
Źródło: Politechnika Gdańska

Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

W zakładach Smulders Projects Poland w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie trwa produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez PGE i Ørsted. Prace są zaawansowane i przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Zakres kontraktu obejmuje wykonanie 107 kompletów trzypoziomowych podwieszanych platform wewnętrznych, stanowiących element tzw. secondary steel fundamentów turbin wiatrowych.
Polskie zakłady w łańcuchu dostaw
Produkcja w tych zakładach rozpoczęła się w 2025 roku i potrwa do połowy 2026 roku. Gotowe elementy trafiają do krajowej cynkowni, a następnie do Świnoujścia, gdzie realizowany jest montaż i końcowe doposażenie. Łącznie do terminalu trafi ponad 65 tysięcy elementów wyprodukowanych w Polsce.
Znaczenie jakości i terminowości dostaw podkreślają także partnerzy projektu Baltica 2.
Produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów Baltica 2 doskonale pokazuje znaczenie jakości, precyzji i terminowości. Choć są to elementy mniej widoczne, odpowiadają za bezpieczeństwo obsługi turbin i trwałość konstrukcji przez kolejne dekady.
Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted
Na znaczenie krajowego zaplecza przemysłowego oraz zasięg geograficzny projektu wskazuje inwestor po stronie polskiej.
Krajowy komponent Baltica 2 to nie tylko Pomorze, lecz także zakłady w województwach lubuskim i opolskim. Po wyprodukowaniu elementy trafią do Świnoujścia, który stanie się kolejnym zapleczem budowy tej morskiej farmy wiatrowej.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Z perspektywy wykonawcy kluczowe pozostaje tempo realizacji prac i koordynacja produkcji prowadzonej w kilku lokalizacjach jednocześnie.
Zbliżamy się do 30 proc. zaawansowania produkcji. Prace prowadzimy równolegle w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie, a w Świnoujściu rozpoczęliśmy już montaż. Realizacja Baltica 2 to jeden z naszych kluczowych projektów na lata 2025–2026.
Rafał Futyma, Operational Director Smulders Projects Poland
Baltica 2 o mocy do 1,5 GW to wspólna inwestycja PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku będzie to największa morska farma wiatrowa w Polsce. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji energetycznej kraju, zapewniając czystą energię dla ponad 2,5 mln gospodarstw domowych.
Źródło: PGE Baltica










