Port Ustka: prawie 190 mln zł z Unii Europejskiej na przebudowę

Za te pieniądze zostanie zrealizowany szereg inwestycji, które zwiększa atrakcyjność Portu Morskiego w Ustce. – To ogromna szansa dla tego portu. Ustka może stać się dominującym portem rybackim, ale też handlowym na Środkowym Wybrzeżu – powiedział szef resortu gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk.
Umowa warta blisko 190 mln zł została podpisana 22 maja. Inwestycja będzie realizowana w ramach unijnego programu operacyjnego „Rybactwo i Morze”.
Zobacz też: Jest umowa na koncepcję Portu Centralnego w Gdańsku.
Pierwszy etap przebudowy Portu Ustka będzie dotyczył zaprojektowania i budowy nowego falochronu zachodniego wraz z nabrzeżem przeładunkowym ostroga tłumiącą falowanie oraz nabrzeżem cumowniczym. Ponadto nabrzeża zostaną uzbrojono w instalacje sanitarne, punkty poboru wody, sieć energetyczną i kanalizacje. Ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej podkreśla, że zakres prac związany z realizacją całej operacji zapewnia całkowitą komplementarność z istniejąca infrastrukturą orz wyposażeniem Portu Ustka.
Zobacz też: Port Gdańsk może być największym portem przeładunkowym na Bałtyku. Rekordowe inwestycje.
Inwestycja w Porcie Ustka ma zostać sfinalizowana do 2023 r.
Źródło: MGMiŻŚ
Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










