Pożar w rosyjskim terminalu zbożowym

Wczoraj, w terminalu zbożowym w porcie Azow, znajdującym się w obwodzie rostowskim w Rosji, wybuchł pożar. Przyczyny pożaru są na razie nieznane.
Informację o zdarzeniu podała agencja TASS, a w internecie szybko pojawiły się filmy dokumentujące płomienie pochłaniające terminal. W wyniku pożaru port Azow został zamknięty, a według oficjalnych rosyjskich źródeł, ogień wybuchł na taśmie transportowej.
Ukraińskie źródła podają, że terminal w porcie Azow jest kluczowym punktem wykorzystywanym przez Rosję do eksportu zboża skradzionego z Ukrainy. Pożar w tym strategicznym miejscu może znacząco wpłynąć na łańcuch dostaw, co w kontekście trwającej wojny na Ukrainie ma istotne znaczenie.
Port Azow w Rostowie nad Donem, będący jednym z najstarszych portów w południowej Rosji, pełnił ważną rolę w logistyce regionu. Położony nad brzegiem rzek Don i Azowka, port ma całkowitą powierzchnię przekraczającą 24 hektary. Znajdują się tam terminal do przeładunku produktów rolnych, dwa terminale zbożowe i dwa terminale naftowe, a także fabryka ryb. Pożar ten jest kolejnym incydentem wpływającym na rosyjską infrastrukturę w wyniku wojny na Ukrainie.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









