Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Pomorskie Szkoły Rzemiosł im. Wiesława Szajdy w Gdańsku wraz z Dywizjonem Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej otwierają nowe horyzonty dla uczniów, oferując praktyki w ramach programu Branżowych Oddziałów Wojskowych. Ten innowacyjny projekt kształci przyszłych żołnierzy logistyków, łącząc praktyczną naukę zawodu z elementami szkolenia wojskowego.
W świecie, gdzie tradycyjne ścieżki edukacji i kariery są coraz częściej poddawane w wątpliwość, Pomorskie Szkoły Rzemiosł im. Wiesława Szajdy w Gdańsku razem z Marynarką Wojenną RP wprowadzają rewolucyjny program praktyk. Program Branżowych Oddziałów Wojskowych (BOW), zainicjowany współpracą podpisaną 9 stycznia 2023 r. między Komendą Portu Wojennego Gdynia a dyrekcją szkoły, zapewnia unikatowe połączenie nauki zawodu z elementami wojskowymi, przygotowując uczniów do służby w Siłach Zbrojnych RP.

Praktyki, skierowane do uczniów I i III klasy, mają na celu nie tylko uzupełnienie praktycznej nauki zawodu, ale również przygotowanie młodych adeptów kariery żołnierza logistyka. Uczestnicy programu mają okazję zdobyć cenne doświadczenie na okręcie hydrograficznym ORP Arctowski oraz żaglowcu szkolnym ORP Iskra, gdzie oprócz szkolenia specjalistycznego, otrzymują podstawową wiedzę z zakresu szkolenia bojowego, wychowania wojskowego oraz komunikacji strategicznej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wlochy-przejmuja-dowodzenie-nad-operacja-atalanta/
Realizacja programu BOW nie tylko uzupełnia praktyczną naukę zawodu, wynikającą z podstawy programowej dla danego kierunku kształcenia zawodowego, ale również otwiera przed uczniami nowe perspektywy kariery. Resort obrony narodowej, poprzez ten program, ma na celu przygotowanie kandydatów na żołnierzy w obszarze szeroko rozumianej logistyki wojskowej, zwiększając tym samym ich szanse na podjęcie służby wojskowej w przyszłości.

Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych fachowców, takich jak kucharze, kierowcy, mechanicy, elektromechanicy, blacharze czy lakiernicy samochodowi, w Siłach Zbrojnych RP systematycznie wzrasta. Program BOW, obejmujący minimum 120 godzin zajęć praktycznych, realizowanych w patronackiej jednostce wojskowej wyznaczonej przez MON, jest odpowiedzią na te potrzeby. W ostatnim roku nauki uczniowie mają zagwarantowany czas na doradztwo zawodowe, co dodatkowo ułatwia ich przyszłe ścieżki kariery.
Inicjatywa ta stanowi przełom w myśleniu o edukacji i kariery, łącząc tradycyjne rzemiosło z nowoczesnym szkoleniem wojskowym. Absolwenci programu Branżowych Oddziałów Wojskowych, po ukończeniu szkolenia podstawowego zakończonego przysięgą wojskową, będą gotowi do podjęcia wyzwań nowoczesnej służby wojskowej, co stanowi solidny fundament pod przyszłą karierę w obronie narodowej.
Źródło: 3. FO/MD


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz