Praktyki zawodowe w wojskowych warunkach

Pomorskie Szkoły Rzemiosł im. Wiesława Szajdy w Gdańsku wraz z Dywizjonem Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej otwierają nowe horyzonty dla uczniów, oferując praktyki w ramach programu Branżowych Oddziałów Wojskowych. Ten innowacyjny projekt kształci przyszłych żołnierzy logistyków, łącząc praktyczną naukę zawodu z elementami szkolenia wojskowego.

W świecie, gdzie tradycyjne ścieżki edukacji i kariery są coraz częściej poddawane w wątpliwość, Pomorskie Szkoły Rzemiosł im. Wiesława Szajdy w Gdańsku razem z Marynarką Wojenną RP wprowadzają rewolucyjny program praktyk. Program Branżowych Oddziałów Wojskowych (BOW), zainicjowany współpracą podpisaną 9 stycznia 2023 r. między Komendą Portu Wojennego Gdynia a dyrekcją szkoły, zapewnia unikatowe połączenie nauki zawodu z elementami wojskowymi, przygotowując uczniów do służby w Siłach Zbrojnych RP.

Praktyki, skierowane do uczniów I i III klasy, mają na celu nie tylko uzupełnienie praktycznej nauki zawodu, ale również przygotowanie młodych adeptów kariery żołnierza logistyka. Uczestnicy programu mają okazję zdobyć cenne doświadczenie na okręcie hydrograficznym ORP Arctowski oraz żaglowcu szkolnym ORP Iskra, gdzie oprócz szkolenia specjalistycznego, otrzymują podstawową wiedzę z zakresu szkolenia bojowego, wychowania wojskowego oraz komunikacji strategicznej.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wlochy-przejmuja-dowodzenie-nad-operacja-atalanta/

Realizacja programu BOW nie tylko uzupełnia praktyczną naukę zawodu, wynikającą z podstawy programowej dla danego kierunku kształcenia zawodowego, ale również otwiera przed uczniami nowe perspektywy kariery. Resort obrony narodowej, poprzez ten program, ma na celu przygotowanie kandydatów na żołnierzy w obszarze szeroko rozumianej logistyki wojskowej, zwiększając tym samym ich szanse na podjęcie służby wojskowej w przyszłości.

Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych fachowców, takich jak kucharze, kierowcy, mechanicy, elektromechanicy, blacharze czy lakiernicy samochodowi, w Siłach Zbrojnych RP systematycznie wzrasta. Program BOW, obejmujący minimum 120 godzin zajęć praktycznych, realizowanych w patronackiej jednostce wojskowej wyznaczonej przez MON, jest odpowiedzią na te potrzeby. W ostatnim roku nauki uczniowie mają zagwarantowany czas na doradztwo zawodowe, co dodatkowo ułatwia ich przyszłe ścieżki kariery.

Inicjatywa ta stanowi przełom w myśleniu o edukacji i kariery, łącząc tradycyjne rzemiosło z nowoczesnym szkoleniem wojskowym. Absolwenci programu Branżowych Oddziałów Wojskowych, po ukończeniu szkolenia podstawowego zakończonego przysięgą wojskową, będą gotowi do podjęcia wyzwań nowoczesnej służby wojskowej, co stanowi solidny fundament pod przyszłą karierę w obronie narodowej.

Źródło: 3. FO/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.

    Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat

    Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.

    Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.

    Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.

    Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji

    Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.

    Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.

    Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej

    Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.

    W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.