Prezes PERN z planami budowy terminalu chemicznego

Prezes PERN, Mirosław Skowron, zapowiada plany budowy nowego terminalu chemicznego w sąsiedztwie Naftoportu.
Podczas konferencji EuroPower, która odbyła się 18 i 19 kwietnia 2024 r. w hotelu The Westin Warsaw, Mirosław Skowron, ogłosił inicjatywę budowy terminalu chemicznego. Lokalizacja przewidziana dla tego ambitnego projektu to obszar w bezpośrednim sąsiedztwie Naftoportu, co strategicznie umocni pozycję Polski w europejskiej sieci energetycznej.
Dodatkowo, prezes PERN podkreślił, że kluczowe będzie połączenie planowanego terminalu z europejskim systemem rurociągów. Taka synergia nie tylko zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale również umożliwi efektywniejszą współpracę międzynarodową w zakresie handlu substancjami chemicznymi.
Prezes Skowron zaznaczył, że nowa infrastruktura ma również zagwarantować wyższy standard bezpieczeństwa w transporcie i magazynowaniu produktów chemicznych. Terminal będzie nie tylko „oknem na świat” dla polskiej chemii, ale także ważnym punktem na mapie europejskiego przemysłu chemicznego.
Czytaj więcej o Grupie ORLEN czyli dodatkowym 1 mld m³ własnego gazu w Baltic Pipe
Plan budowy terminalu chemicznego przez PERN w pobliżu Naftoportu to strategiczna inicjatywa, która może znacząco przyczynić się do wzrostu gospodarczego Polski. Precyzyjnie określone role i odpowiedzialności poszczególnych spółek Skarbu Państwa są kluczem do sukcesu tego projektu, który z pewnością wzmocni pozycję Polski jako ważnego gracza w europejskim sektorze energetycznym.
Kluczowe Zmiany w Zarządzie i Radzie Nadzorczej PERN
Przypomnijmy, że na początku kwietnia w PERN doszło do istotnych zmian kadrowych. Zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia, od 1 kwietnia br., Rada Nadzorcza PERN S.A. funkcjonuje w nowym składzie:
Rada Nadzorcza PERN S.A. funkcjonuje w nowym składzie:
- Adam Piotrowski – Przewodniczący Rady Nadzorczej,
- Marek Kosicki – Sekretarz Rady Nadzorczej,
- Michał Drzazga,
- Marcin Kacprzak,
- Monika Namysłowska, Paweł Białek,
- Artur Przewrocki – Członkowie Rady Nadzorczej.
W ramach zarządu, który również uległ wymianie, Marcin Giemza dołączył do zespołu jako nowy Wiceprezes Zarządu od 8 kwietnia 2024 roku. Zarząd w nowej kadencji prezentuje się następująco:
- Mirosław Skowron – Prezes Zarządu,
- Marcin Giemza – Wiceprezes Zarządu,
- Zdzisław Koper – Wiceprezes Zarządu.
Źródło: PERN

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











