Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W najnowszym przeglądzie promowym, serwis „PromySKAT” podaje na bieżąco informacje o najważniejszych wydarzeniach w branży promowej minionego tygodnia. Na pierwszy plan wysuwają się szczegóły dotyczące nowych jednostek przewoźnika Stena Line oraz informacje o budowie nowego terminalu w Göteborgu, z którego będą wypływać promy Stena Line.
Stena Line: Detale Nowych Promów i Nowy Terminal
Na horyzoncie pojawiają się nowe informacje dotyczące budowy nowych promów, które niedługo będą pływały pod banderą Stena Line. Dwie jednostki klasy NewMax, mają być zbudowane w chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Weihai), z elementami wyposażenia dostarczanymi przez firmę North Sea Handling (NSH). Dzięki wieloletniej współpracy z NSH, Stena Line kontynuuje swoje ekologiczne dążenia, zasilając nowe jednostki metanolem.
Promy Stena Line, których dostawa jest planowana na 2025 rok, przygotowywane są do obsługi trasy Belfast-Heysham. Każda z 147-metrowych jednostek ro-ro będzie dysponować pasem ładunkowym o długości 2800 metrów.
Jednocześnie, szwedzki przewoźnik Stena Line podpisał umowę z władzami Port of Gothenburg, na mocy której, przez 25 lat, statki firmy będą korzystać z nowego terminala Arendal. Otwarcie terminalu planowane jest na rok 2028.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pionierski-statek-eidsvaag-pioner/
Brittany Ferries: Nowe Możliwości zaopatrzenia w Ekologiczne Paliwo
W innym zakątku świata promowy, Brittany Ferries odkrywa nowe możliwości dla swoich promów zasilanych LNG. Dzięki nowej infrastrukturze w Santander, wynikającej z porozumienia z Repsol, Brittany Ferries ma teraz kolejną opcję zaopatrzenia w ekologiczne paliwo. Terminal LNG w Santander jest już wykorzystywany przez prom Santona firmy Brittany Ferries. Szacuje się, że do końca roku, dzięki wykorzystaniu nowego terminalu, emisja CO2 zostanie zredukowana aż o 12 tys. ton.
Tallink: Statystyki za Maj
Jeden z głównych graczy w regionie Morza Bałtyckiego, Tallink, przedstawił swoje statystyki za miniony miesiąc. Zgodnie z raportem, mimo niewielkiego spadku liczby pasażerów, firma odnotowała wzrost na trasach pomiędzy Estonią a Szwecją. Jednak liczba przewiezionych ładunków cargo oraz pojazdów osobowych nieznacznie spadła.
W stronę żeglugi autonomicznej
Rewolucje nie kończą się na ekologicznych rozwiązaniach – coraz bliżej jesteśmy do realizacji żeglugi autonomicznej. W wyniku porozumienia pomiędzy firmami Norled, Remota i Seam, sektor promowy zbliża się do bezzałogowych rejsów. Współpraca tych firm ma na celu rozwijanie centrum rejsów bezzałogowych, dzieląc się doświadczeniem i opracowując nowe rozwiązania, które będą kształtować przyszłość żeglugi.
Z tygodnia na tydzień, świat promowy ciągle się rozwija, dając obietnicę ekscytującej przyszłości dla przewoźników i pasażerów.
Źródło: PromySKAT


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz