Aktywny wypoczynek nad polskim morzem – propozycje na sezon letni 2024

Sezon letni 2024 zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim perspektywa relaksu i aktywnego wypoczynku nad polskim morzem. Maj to idealny miesiąc, aby zaplanować wakacje i poznać różnorodne propozycje na sezon letni 2024. W dzisiejszym artykule przedstawimy kilka interesujących miejsc nad polskim morzem, które z pewnością przypadną do gustu naszym czytelnikom.
W artykule
Hel – raj dla windsurferów i kitesurferów
Półwysep Helski to mekka dla entuzjastów sportów wodnych. Dzięki sprzyjającym wiatrom i płytkim wodom Zatoki Puckiej, Hel jest idealnym miejscem do nauki i doskonalenia umiejętności w windsurfingu i kitesurfingu. W licznych szkółkach wodnych można wynająć sprzęt i skorzystać z lekcji pod okiem doświadczonych instruktorów. Po intensywnym dniu na wodzie, warto odwiedzić fokarium lub wybrać się na spacer po malowniczych uliczkach miasta.
Słowiński Park Narodowy – wędrówki po ruchomych wydmach
Dla miłośników pieszych wędrówek i przyrody, Słowiński Park Narodowy jest prawdziwym skarbem. Znajdujące się tam ruchome wydmy, które osiągają nawet 30 metrów wysokości, oferują niezapomniane widoki i niezwykłe przeżycia. Szlaki turystyczne prowadzą przez lasy, mokradła i jeziora, umożliwiając obserwację bogatej fauny i flory. To doskonałe miejsce na całodniowe wycieczki z rodziną.

Mierzeja Wiślana – odkryj Kanał Żeglugowy
Mierzeja Wiślana to wyjątkowe miejsce, gdzie nowoczesna inżynieria łączy się z naturą. Kanał Żeglugowy, otwarty w 2022 roku, umożliwia żeglugę jednostkom pływającym pomiędzy Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym, omijając Kaliningrad. Obserwacja śluzowania różnych jednostek pływających czy pracy wyjątkowych mostów obrotowych to fascynujące widoki. Długość mostu południowego (pomiędzy dylatacjami) to ok. 61 metrów. Mierzeja Wiślana oferuje także doskonałe warunki do wycieczek rowerowych i pieszych, przyciągając setki turystów każdego lata.

Międzyzdroje – spacery po Wolińskim Parku Narodowym
Międzyzdroje to nie tylko popularne uzdrowisko z piękną plażą, ale także brama do Wolińskiego Parku Narodowego. Park ten słynie z urokliwych klifów, które można podziwiać podczas spaceru ścieżką edukacyjną na Górę Gosań – najwyższy punkt widokowy nad polskim Bałtykiem. Dla bardziej ambitnych turystów polecamy wędrówkę do Jeziora Turkusowego, które zachwyca krystalicznie czystą wodą.
Kołobrzeg – rowerem wzdłuż wybrzeża
Kołobrzeg to idealne miejsce dla fanów turystyki rowerowej. Rozbudowana sieć ścieżek rowerowych pozwala na długie wyprawy wzdłuż wybrzeża, z pięknymi widokami na morze. Można wybrać się na wycieczkę do latarni morskiej w Gąskach lub malowniczego miasteczka Ustronie Morskie. Po powrocie do miasta warto odwiedzić kołobrzeską starówkę i skosztować lokalnych specjałów w jednej z nadmorskich restauracji.
Gdańsk i okolice – kajakiem po Motławie
Gdańsk to miasto pełne historii i kultury, ale także doskonała baza wypadowa dla miłośników kajakarstwa. Spływ Motławą to niezapomniane przeżycie, pozwalające podziwiać zabytki miasta z perspektywy wody. Dla tych, którzy chcą spędzić więcej czasu na wodzie, polecamy wycieczkę kajakową na Żuławy Wiślane, gdzie czeka sieć malowniczych kanałów i rzek.
Zachęcamy naszych czytelników do odkrywania uroków polskiego wybrzeża i korzystania z aktywnego wypoczynku. Niezależnie od wybranego miejsca, każda z tych propozycji gwarantuje niezapomniane wrażenia i pełnię letnich przygód nad polskim morzem.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.










