Przegląd promowy: Budowa nowych promów dla Finnlines

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o położeniu stępki pod budowę nowego, ekologicznego promu dla Finnlines.
W artykule
Nowy ekologiczny prom dla norweskiego armatora powstanie w Turcji
Firma Torghatten Nord zawarła umowę ze stocznią Cemre Shipyard. W ramach podpisanego kontraktu tureckie zakłady zbudują dla popularnego przewoźnika nowy zeroemisyjny prom. Będzie to 117-metrowy, dwukierunkowy statek, który zabierze na swój pokład 399 pasażerów. Jednostka będzie służyć do obsługi ruchu na trasie Bognes–Lødingen. Statek będzie rozwijał prędkość 13-14 węzłów, dzięki czemu czas przeprawy wyniesie zaledwie ok. godziny. Ładowanie akumulatorów będzie się odbywało ze źródeł energii w portach. Na statku zainstalowany zostanie także generator Diesla. W przeszłości promy dla Torghatten Nord budowane były także w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding.
Kłopotów P&O Ferries ciąg dalszy
Ciągnący się od kilku tygodni serial, którym żyj branża promowa w Wielkiej Brytanii i nie tylko, ma swój dalszy ciąg. Firma P&O Ferries może mieć wkrótce poważne problemy z uwagi na podejmowane na Wyspach decyzje. Brytyjskie władze planują utrudnić działalność przewoźnikom, którzy nie wypłacają swoim pracownikom minimalnej stawki krajowej. Operatorzy tacy będą mieli zablokowany dostęp do portów w Wielkiej Brytanii. Taka zapowiedź pojawiła się w ubiegłym tygodniu. Głównym jej adresatem jest oczywiście firma P&O Ferries, która niedawno – ze względu na cięcia kosztów – zwolniła 800 pracowników, którzy zostaną zastąpieni przez tańsze w utrzymaniu załogi. Decyzja ta wywołała oburzenie wśród związkowców oraz polityków. W tej chwili wiele serwisów oferowanych przez P&O Ferries, w tym flagowe połączenie Dover-Calais, pozostaje w zawieszeniu.
Ekologiczna rewolucja w Hurtigruten
Norweski przewoźnik Hurtigruten zapowiedział, że do 2030 r. wprowadzi do swojej floty pierwszy prom typu „zero emission”. Już w tej chwili armator ściśle współpracuje z ośrodkiem SINTEF, co ma zaowocować powstaniemprojektu idealnie skrojonego pod potrzeby przewoźnika oraz dostosowaniem przyszłych promów do warunków panujących wzdłuż norweskiego wybrzeża.
Taka nowoczesna jednostka miałaby być wykorzystywana przez Hurtigruten do obsługi codziennego serwisu obejmującego 34 porty pomiędzy Bergen a Kirkenes. Podczas podróży na tej linii pasażerowie mogą podziwiać spektakularne krajobrazy i przyjrzeć się 100 zapierającym dech w piersiach fiordom.
Hybrydowy ro-pax dla Finnlines już w budowie
Przedstawiciele Finnlines świętowali w piątek położenie stępki pod budowę nowego promu ro-pax, który w 2023 r. rozpocznie obsługę trasy pomiędzy Finlandią a Szwecją oraz Wyspami Alandzkimi. Finnsirius, bo taką nazwę otrzyma nowy ro-pax, będzie jednym z dwóch nowych hybrydowych statków, które zbudowane zostaną na potrzeby połączenia, na którym fiński przewoźnik obecny jest od 1997 r. Drugim ze statków, które będą kursować na linii Naantali-Långnäs-Kapellskär, będzie siostrzana jednostka Finncanopus.
Dzięki nowej inwestycji we flotę zwiększą się możliwości przewozowe operatora na tej trasie. Każdy z 235-metrowych statków zabierze na swój pokład 1100 pasażerów, 300 pojazdów ciężarowych oraz 200 pojazdów osobowych. Pasażerowie otrzymają do swojej dyspozycji restauracje, kawiarnie czy siłownie. Będą też mieli do wyboru więcej opcji, gdy chodzi o kabiny. Nowe promy, które powstają w ramach wartego 500 mln euro programu modernizacji floty przez Finnlines, będą gotowe już w 2023 r.
Dwa duńskie promy mają przymusowy postój
Należący do Molslinjen katamaran Express 1 został czasowo wyłączony z eksploatacji. To efekt ubiegłotygodniowego incydentu – w nocy z poniedziałku na wtorek, w wyniku silnego podmuchu wiatru, prom został zepchnięty na nabrzeże. Uderzenie spowodowało powstanie rozcięcia w poszyciu o długości 1 m. Jednostka przechodzi prace naprawcze w stoczni Orskov.
Na trasie Rønne-Ystad kursują zaś promy zastępcze – Max, Hammershus oraz Povl Anker. Z powodu awarii silnika od dłuższego czasu nie kursuje też prom Ærøxpressen (na co dzień obsługuje linię Rudkøbing-Marstal). Jak poinformował przewoźnik, usterka okazała się znacznie poważniejsza niż pierwotnie sądzono. Z ostatnich komunikatów wynika, że usuwanie nieprawidłowości może potrwać do 6 kwietnia.
Źródło: PromySKAT

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











