Przegląd promowy, a w nim m.in. o rekordach w branży promowej 

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o doskonały wynikach, które odnotowywane są przez branżę promową w miesiącach wakacyjnych.
Stena Line dłużej na linii Grenaa-Halmstad
Szwedzka Stena Line pozostanie dłużej na trasie Grenaa-Halmstad. To efekt podpisanej właśnie umowy, która wydłuży obecność popularnego armatora na tej linii aż do 2034 r. To ważna wiadomość dla wielu firm z branży logistycznej i transportowej. Dzięki temu połączeniu mogą oni skrócić swoją przeprawę przez Kattegat. Połączenie Grenaa-Halmstad wystartowało 1 lutego 2020 r., zastępując serwis z Varberga do Halmstad. Przeniesienie działalności przez Stena Line z Varberga do Halmstad stało się koniecznością z uwagi na zmianę planów zagospodarowania przestrzeni dla portu, w którym wcześniej funkcjonował terminal promowy w Varbergu.
Ten prom miał podbić kosmos. Zostanie pocięty na żyletki
W przeszłości pływał dla Stena Line jako Stena Freighter. W 2018 r. popularny statek ro-ro został odkupiony przez należącą do Jeffa Bezosa (założyciela Amazon oraz jednego z najbogatszych ludzi świata) firmę Blue Origin, która działa w branży kosmicznej. Statek miał zostać wykorzystany do zadań związanych z realizacją projektu New Glenn, polegającego na budowie nowej dużej rakiety. Stena Freighter pod nową nazwą Jacklyn miała służyć jako baza startowa oraz platforma, na której supernowoczesna rakieta New Glenn będzie lądować. Start do tej pory się nie odbył. Tymczasem dawna własność Stena Line została sprzedana na złom. Wadze Blue Orgin poinformowały, że projekt polegający na przekształceniu statku w platformę startową został porzucony. Jacklyn ruszyła w ostatnią drogę do Port of Brownsville w Teksasie.
Trzy supernowoczesne statki dla europejskiego przewoźnika
Do Grecji dotarły trzy katamarany, którego wzmocnią flotę jednego z lokalnych operatorów. Chodzi o firmę Hellenic Seaways, która należy do Attica Group, a która ma od niedawna do swojej dyspozycji trzy nowoczesne, wykonane z włókna węglowego statki. Będą one służyły do obsługi popularnych połączeń pomiędzy Pireusem a pobliskimi wyspami, a także portami w Grecji kontynentalnej. Rozwijają one prędkość 32 węzłów (ok. 60 km/h). Każdy z nich zabierze na pokład 150 pasażerów. Wszystkie trzy zostały zbudowane w Norwegii. Wartość inwestycji to 21 mln euro (ok. 100 mln PLN).
Nowe możliwości na trasie obsługiwanej przez DFDS
Firma DFDS rozpoczęła testy na jednej ze swoich tras, która do tej pory służyła głównie do przewozu frachtu. Duński armator od tego miesiąca rozpoczął doświadczenie, w ramach którego na linii Rosslare-Dunkierka obsługiwani są też pasażerowie. Władze firmy uważają, że uruchomienie serwisu pasażerskiego pomiędzy północną częścią Francji a Irlandią ma szanse na duży sukces wśród klientów indywidualnych – zwłaszcza tych, którzy wybierają się na wakacje. Czas podróży to 23 godz. 45 min., ale jak zaznaczył armator, duża jej część przypada na godziny nocne.
Dodanie opcji pasażerskiej do naszej trasy wzmocni serwis. Spodziewamy się dużego zainteresowania wśród wczasowiczów z Irlandii oraz Europy Północnej. Podczas podróży promem nie obowiązują żadne limity, gdy chodzi o rozmiar bagażu. Połączenie cargo pomiędzy Rosslare a Dunkierką zostało uruchomione w styczniu 2021 r.
Chris Parker, dyrektor trasy
Najlepszy miesiąc w historii popularnego portu
Po wielu miesiącach posuchy, która dotknęła wiele gałęzi przemysłu na całym świecie, część sektorów zaczęła się błyskawicznie odbudowywać. Gdy chodzi o turystykę, mówi się wręcz o klęsce urodzaju, która dotknęła nie tylko transportu lotniczego, ale też wielu innych branż. Rekordy biją armatorzy, ale też porty. W duńskim Hirtshals odnotowano ostatnio historyczne rezultaty. W lipcu br. skorzystało z niego 630 tys. pasażerów; przewinęło się przez niego też 190 tys. pojazdów osobowych. To odpowiednio o 7 i 12 proc. więcej niż w lipcu 2019 r. Są to najlepsze wyniki w dziejach tego portu. „Jesteśmy niesamowicie szczęśliwi, że możemy odnotować tak niesamowity postęp, zarówno w kwestii pasażerów, jak i pojazdów osobowych” – powiedział Per Holm Nørgaard, szef Hirtshals Havn. Z tego duńskiego portu korzystają na co dzień m.in. Color Line i Fjordline.
Mandaty mogę być wyższe? Tak, i to dwukrotnie
Już 17 września br. w życie mają wejść nowe przepisy, które pozwolą jeszcze dotkliwiej karać kierowców. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi o kierowców niereformowalnych, którzy w ciągu dwóch lat od popełnienia danego wykroczenia powtórnie zostaną przyłapani na pogwałceniu tego samego przepisu. Taki delikwent będzie mógł otrzymać mandat dwukrotnej wysokości minimalnej przewidzianej w taryfikatorze za dane wykroczenie. Efekty dla recydywistów mogą okazać się bolesne. Np. przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h po raz drugi w ciągu dwóch lat będzie bowiem wiązać się z wystawieniem mandatu w wysokości 5 tys. PLN zamiast 2,5 tys. PLN.
Źródło: PromySKAT

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










