Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nowy statek ma zostać wprowadzony do eksploatacji w 2021 roku. Obecnie flota Lindblad Expeditions składa się z trzynastu statków.
Przedstawiciele firmy organizującej m.in. polarne ekspedycje morskie mówią, że wyprawy w trudno dostępne rejony świata spotykają się z coraz większym zainteresowaniem. Stąd też armator zdecydował się na zakup kolejnego statku, który będzie obsługiwał rejsy polarne.
Nowy statek piątej klasy polarnej (PC5) będzie należał do tej samej serii wycieczkowców, do której zaliczają się zwodowany w czerwcu ubiegłego roku National Geographic Quest oraz National Geographic Venture, który zostanie dostarczony pod koniec tego roku, a także 126-osobowy statek ekspedycyjny National Geographic Endurance. Ten ostatni został zaprojektowany przez norweskie biuro projektowe Ulstein Design & Solutions i obecnie jest on budowany przez polską stocznię Crist. Według harmonogramu, jednostka zostanie dostarczona do armatora w 2020 roku.
Zobacz też: Turyści szukają przygód w krainach lodu. Coraz więcej chętnych na rejsy polarne.
W przypadku kolejnej jednostki Lindblad Expeditions jeszcze nie wskazał stoczni, która ją zbuduje.
Sven-Olof Lindblad, prezes firmy Lindblad Expeditions podkreśla, że rozbudowa floty statków wycieczkowych stanowi realizację strategii armatora. Firma chce wykorzystać rosnący popyt na rejsy wycieczkowe oraz na ekspedycje w rejony arktyczne. Prezes dodaje, że baza klientów Lindblad Expeditions systematycznie się zwiększa. Jego zdaniem, przyciąga ich przede wszystkim 50-letnie doświadczenie firmy w organizacji morskich wypraw.
Podpis: am
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.