Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Fińska grupa technologiczna Wartsila poinformowała, że nowy operator linii wycieczkowej Virgin Voyages powierzył jej odpowiedzialność za utrzymanie trzech statków. Dziesięcioletnia umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec kwietnia bieżącego roku.
Fińska spółka podkreśla w komunikacie, że dzięki obsłudze serwisowej, jaką zapewni Virgin Voyages, promy wycieczkowe będą mogły być eksploatowane w sposób „niezawodny, wydajny i zrównoważony”, co umożliwi Virgin Voyages „skoncentrowanie się na zapewnieniu pasażerom rejsów wycieczkowych wyjątkowego wypoczynku”.
Kompleksowa umowa zawarta na okres dziesięciu lat dotyczy konserwacji statków wycieczkowych należących do Virgin Voyages w całym cyklu życia. Kontrakt dotyczy również usługi dynamicznego planowania konserwacji na podstawie zdalnego monitorowania wartości rejestrowanych przez przyrządy okrętowe, dotyczących wydajności poszczególnych podsystemów jednostek.
Zobacz też: Minister Marek Gróbarczyk: chcemy zatrzymać trend „umuzealniania stoczni”.
Fińska grupa technologiczna Wartsila podkreśla, że umożliwi to wydłużenie okresów pomiędzy przeglądami technicznymi, podczas których statki nie będą wymagały konserwacji. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania remonty i prace konserwacyjne będzie można planować tak, aby je dopasować do harmonogramów eksploatacji statków. To z kolei pozwoli na wyeliminowanie niepotrzebnych przestojów w użytkowaniu jednostek.
Umowa obejmuje także też usługi zdalnego wsparcia operacyjnego oraz dostawę części zamiennych i usług technicznych związanych ze wsparciem silników. Kontrakt dotyczy również kompleksowego szkolenia dla personelu armatora.
Trzy jednostki, które będą składały się na flotę Virgin Voyages, wejdą do użytkowania odpowiednio w latach 2020, 2021 i 2022. Wszystkie zostaną wyposażone w zaawansowane technologicznie silniki Wartsila46F, hybrydowy system absorbcyjny oraz system selektywnej redukcji katalitycznej do oczyszczania spalin. Statki otrzymają także system nawigacyjny Nacos, również oferowany przez fińską firmę.
Zobacz też: Największa stocznia świata z zamówieniem na budowę czterech gazowców LNG.
Virgin Voyages to spółka joint venture zawiązana przez Virgin Group i Richarda Bransona. Linia wycieczkowa ma wyróżniać się na tle konkurencji wyrafinowanym gustem oferowanych usług. Stuart Hawkings, wiceprezes Virgin Voyages, podkreśla, że nowa spółka stara się na nowo zdefiniować wakacje na morzu. Firma chce stworzyć nowe podejście do podróży morskich. Jak dodaje Stuart Hawkings, dzięki umowie z fińską grupą technologiczną Wartsila statki należące do floty Virgin Voyages będą funkcjonować wydajnie i sprawnie.
Podpis: am
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.
W artykule
Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.
Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.
Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.
To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.
Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.
Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.
Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.
Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.
Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.
Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.
Źródło: COM-DKM