W trakcie demonstracji prom samochodowy Falco z około 80 VIP-ami na pokładzie odbył rejs pomiędzy wspomnianymi miejscowościami w pełni autonomicznie, zaś w drodze powrotnej sterowany zdalnie z centrali na lądzie.
[powiazane1]
Było to możliwe dzięki wyposażeniu go w szereg czujników pozwalających na tworzenie w czasie rzeczywistym wizerunku otoczenia, jak też w elementy sztucznej inteligencji. Dzięki nim prom wykrywa przeszkody na trasie, a fuzja informacji przez nie pozyskanych umożliwia unikanie kolizji. Przećwiczono także samodzielne, autonomiczne cumowanie do terminala. W operacjach tych załoga nie interweniowała ani razu. Czułość sensorów dostarczonych przez Rolls-Royce’a przekracza zdolność postrzegania przez ludzkie oko. Powstała dzięki nim świadomość sytuacyjna jest też przesyłana do ośrodka operacyjnego Finferries w odległym o 50 km centrum Turku. Tam oficer nadzoruje samodzielną pracę promu i jeśli zachodzi taka konieczność, może przejąć zdalnie kontrolę nad statkiem.
[powiazane1]
Dotychczasowe udane testy w pływaniu autonomicznym w archipelagu w okolicach Turku trwały około 400 godzin i objęły one sprawdzenia systemów nawigacyjnego i autodokującego w różnych warunkach hydrometeorologicznych. Ten drugi umożliwia jednostce zmianę kursu i korektę prędkości w trakcie podchodzenia do przystani i wykonanie autodokowania bez udziału człowieka. W trakcie prób morskich działania autonomicznego przetestowano również przez kilka godzin działanie systemu antykolizyjnego. Prom Falco to jednostka symetryczna, przelotowa o długości 53,8 m, której eksploatacja w Finferries rozpoczęła się 1993 r. Napędzana jest dwoma pędnikami azymutalnymi Rolls-Royce’a, dającymi wystarczającą manewrowość.
W tym roku rozpoczęła się kooperacja między fińskim operatorem promowym a brytyjskim koncernem, dotycząca projektu badawczego SVAN (Safer Vessel with Autonomous Navigation, pol. bezpieczniejszy statek z nawigacją autonomiczną), mająca na celu implementacje efektów wcześniejszej pracy rozwojowej AAWA (Advanced Autonomous Waterborne Applications, pol. zaawansowane autonomiczne aplikacje morskie), sfinansowanej przez Business Finland.
[powiazane3]
Co ciekawe, o linii Parainen – Nauvo niedawno dało się słyszeć w także kontekście rewolucji morskiej. W 2017 r. na trasę wszedł nowoczesny prom symetryczny z napędem elektrycznym i hybrydowym Elektra, który zbudowała stocznia Crist S.A. w Gdyni. O jego awangardowej konstrukcji może świadczyć fakt, że zdobył on prestiżową nagrodę „Ship of the Year Award” (pol. statek roku) przyznawaną przez wydawcę magazynu „Marine Propulsion & Auxiliary Machinery”.
Podpis: kb