Ropa w USA zalicza najlepszy rok od 2009 po odbudowie popytu na paliwa po pandemii

Cena ropy na giełdzie w Nowym Jorku zniżkuje nieznacznie podczas ostatniego dnia handlu w tym roku, po siedmiu poprzednich dniach zwyżek notowań. Surowiec zaliczy jednak kończący się 2021 r. z najmocniejszym rocznym wzrostem notowań od 2009 r., po odbudowie popytu na paliwa na świecie po pandemii Covid-19 – informują maklerzy.

Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na luty kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 76,58 USD, niżej o 0,53 proc.

Brent na ICE w Londynie w dostawach na luty jest wyceniana po 79,13 USD za baryłkę, niżej o 0,50 proc. 

Ropa w USA zdrożała w tym roku o 58 proc. Surowiec zalicza też już 7. z kolei kwartał ze wzrostem cen, a tak długiej passy zwyżek notowań nie było od co najmniej 1983 r.

„Wzrost cen ropy i popytu na surowiec w 2021 roku był ogromny, biorąc pod uwagę niską bazę, jaką mieliśmy w 2020 r.” – wskazuje John Driscoll, dyrektor JTD Energy Services Pty.

Wzrost notowań ropy był możliwy dzięki szybkiemu wprowadzaniu w wiodących gospodarkach na świecie szczepionek przeciwko koronawirusowi, co utorowało drogę do złagodzenia ograniczeń wprowadzonych w czasie pandemii i wznowienia mobilności.

WTI osiągnęła w tym roku w październiku najwyższą cenę od 2014 r., ale w kolejnym miesiącu nieco straciła w wyniku obaw inwestorów, że szybko rozprzestrzeniający się nowy szczep koronawirusa – Omikorn – może ograniczyć popyt na paliwa. Uwolnienie ropy ze strategicznych rezerw, szczególnie w USA, również przyczyniło się do spadku notowań tego surowca.

Inwestorzy próbują teraz ocenić perspektywy popytu na ropę na świecie w przyszłym roku w czasie rozprzestrzeniania się Omikronu i zachowawczej polityki podażowej prowadzonej przez kraje OPEC+.

W przyszłym tygodniu – 4 stycznia – odbędzie się spotkanie sojuszu producentów ropy z OPEC+, na którym nastąpi ocena polityki produkcyjnej tej grupy w 2022 r. W tym roku OPEC+ zwiększał co miesiąc dostawy ropy o 400 tys. baryłek dziennie.

Producenci ropy ustalą na swoim posiedzeniu limity dostaw na luty.

OPEC wybierze też nowego sekretarza generalnego kartelu, którym może zostać kandydat Kuwejtu – Haithan al-Ghais, dyrektor wykonawczy Kuwait Pertroleum Corp., mający poparcie wielu krajów OPEC.

Nowy sekretarz generalny OPEC, który zastąpi Mohammada Barkindo, obejmie swoją funkcję w lipcu. Barkindo zajmował to stanowisko przez dwie 3-letnie kadencje.

Podczas, gdy sekretarze generalni OPEC nie ustalają polityki produkcyjnej kartelu, to działają jako „pośrednicy” szukający kompromisu między członkami grupy, którzy często mają skrajnie różne zdania ws. polityki paliwowej OPEC.

Źródło: PAP

.pl/category/offshore-energetyka/

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.

    Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna

    Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.

    W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.

    Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana

    Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.

    W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.

    Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.