Rosja-Ukraina umowa zbożowa: Propozycja ONZ dotycząca bezpiecznego eksportu

Umowa zbożowa między Rosją a Ukrainą, która wygasa w najbliższy poniedziałek, skłoniła Sekretarza Generalnego ONZ, Antonio Guterresa, do przedstawienia nowego planu. Jego propozycja ma na celu zapewnienie kontynuacji bezpiecznego eksportu zboża z portów Ukrainy oraz podłączenie filii rosyjskiego banku rolnego do międzynarodowego systemu płatności SWIFT.
Zgodnie z najnowszymi informacjami, Antonio Guterres, Sekretarz Generalny ONZ, przedstawił innowacyjną propozycję prezydentowi Rosji, Władimirowi Putinowi. Plan ten zakłada przedłużenie istniejącej umowy umożliwiającej eksport zboża z Ukrainy przez Morze Czarne, zapewniając jednocześnie połączenie filii rosyjskiego banku rolnego z międzynarodowym systemem płatności SWIFT.
Rosja, której umowa zbożowa wygasa w najbliższy poniedziałek, groziła jej zerwaniem. Powodem są niezaspokojone żądania Moskwy dotyczące eksportu własnego zboża i nawozów. Ostatnie dwa statki, które realizują załadunek na mocy tej umowy, znajdują się obecnie w ukraińskim porcie Odessa.
Rosja uparcie dąży do ponownego podłączenia swojego banku rolnego Rosselkhozbank do sieci płatności SWIFT. Instytucja ta została odcięta przez Unię Europejską w 2022 roku, na skutek działań wojennych Rosji na Ukraine. UE do tej pory nie wyraziła chęci do przywrócenia rosyjskich banków do sieci SWIFT.
Jednak trwają rozmowy dotyczące możliwości podłączenia filii Rosselkhozbank do systemu SWIFT, co umożliwiłoby realizację transakcji związanych ze zbożem i nawozami. Takie informacje przekazują źródła zaznajomione z tą sytuacją.
Antonio Guterres zaproponował rozwiązanie, które przewiduje kontynuację umowy zbożowej na Morzu Czarnym przez kilka miesięcy. Ten czas miałby pozwolić UE na podłączenie filii Rosselkhozbank do systemu SWIFT.
Ponadto, Guterres wysłał list do Putina proponujący strategię, która ułatwiłaby rosyjski eksport produktów spożywczych i nawozów oraz zapewniłaby ciągłość dostaw ukraińskiego zboża przez Morze Czarne.
W lipcu 2022 roku ONZ i Turcja wprowadziły Inicjatywę Zbożową na Morzu Czarnym, angażując w to Rosję i Ukrainę. Działanie to miało na celu złagodzenie globalnego kryzysu żywnościowego, który został pogorszony przez rosyjską inwazję i blokadę ukraińskich portów.
W celu zabezpieczenia interesów Rosji, zawarto trzyletnie memorandum, w którym ONZ zobowiązało się do wspierania eksportu rosyjskiej żywności i nawozów na rynki zagraniczne.
ONZ współpracuje również z Afrykańskim Bankiem Eksportowo-Importowym, tworząc platformę do przetwarzania transakcji dla rosyjskiego eksportu zboża i nawozów do Afryki.
Źródło: Reuters/MD

-
Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford.
W artykule
Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy
Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.
Przejście do etapu wyposażania kadłuba
Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.
Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.











