Rosnące napięcia na Bliskim Wschodzie: Chiny wzmacniają obecność morską

W obliczu rosnących napięć na Bliskim Wschodzie, Chiny zdecydowały się na wzmocnienie swojej obecności morskiej w tym regionie. Według oficjalnych komunikatów chińskiego ministerstwa obrony, w ostatnim tygodniu aż sześć chińskich okrętów wojennych operowało na wodach Bliskiego Wschodu.
Po ostatnim ataku terrorystycznym przeprowadzonym przez Hamas na Izrael, sytuacja w regionie staje się coraz bardziej napięta. Jako odpowiedź na to, Stany Zjednoczone wysłały na Bliski Wschód dwie Grupy Zadaniowe, podkreślając swoją rolę jako kluczowego gracza w regionie.
W międzyczasie Chiny, które już wcześniej utrzymywały pewną obecność morską na Bliskim Wschodzie w celu zapewnienia bezpieczeństwa ważnych szlaków żeglugowych, podjęły decyzję o wzmocnieniu tej obecności. Pierwotnie, chińska 44. Eskortowa Grupa Zadaniowa została wysłana na Bliski Wschód z rutynową misją w Zatoce Adeńskiej. Jednak zamiast wrócić do Chin, zawinęła do portu w Kuwejcie po uczestniczeniu w wspólnych ćwiczeniach morskich w Maskacie, stolicy Omanu.
Na początku października, zamiast wracać do ojczyzny, 44. Grupa przekazała swoje zadania 45. Eskortowej Grupie Zadaniowej. W jej skład wchodzą: niszczyciel rakietowy Urumchi typu 052D, fregata Linyi typu 054A oraz okręt zaopatrzeniowy Dongpinghu. To niespodziewane przedłużenie obecności 44. Grupy na Bliskim Wschodzie oraz wysłanie kolejnej floty stanowi wyraźny sygnał zwiększonego zaangażowania Chin w sytuację w tym regionie.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przegrupowanie-okretow-desantowych-us-navy-w-basenie-morza-srodziemnego/
W świetle narastającego napięcia na Morzu Południowochińskim, najnowsze działania Chin wydają się być bardziej agresywne niż zwykle. Zdarzenie z zeszłego tygodnia, kiedy to Filipiny zaopatrywały swoje wojska na Drugiej Ławicy Tomasza, atolu w archipelagu Wysp Spratly, stało się kolejnym punktem zapalnym. Konwoje zaopatrzeniowe, eskortowane przez okręty straży przybrzeżnej Filipin, napotkały na zdecydowaną blokadę ze strony chińskich jednostek, co podkreśla gotowość Chin do eskalacji konfliktu w tym regionie.
Równocześnie zauważamy intensyfikację działań chińskiej marynarki wojennej na Bliskim Wschodzie. Istnieje przypuszczenie, że rosnąca obecność chińskiej floty w tym regionie stanowi część szerszej strategii mającej na celu zwiększenie wpływów Państwa Środka. Możliwe jest również, że te działania mają na celu odciągnięcie uwagi od ich działań na Morzu Południowochińskim lub demonstrowanie światu, że nadeszła era, w której to kolejne państwo zacznie odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu globalnego bezpieczeństwa. Takie posunięcia mogą doprowadzić do dalszego nasilenia napięć na globalnej arenie, stanowiąc tym samym potencjalne zagrożenie dla stabilności międzynarodowej.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.
W artykule
Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.
Stocznie w świątecznym rytmie
Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.
Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.
Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia
Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.
W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.
Morze jako wspólnota odpowiedzialności
Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.
To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.
W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.










