Inwazja Rosji na Ukrainę spowodowała zatłoczenie masowców w najbardziej ruchliwym porcie Europy – wynika z nowego raportu VesselsValue.
Od początku inwazji Rosji na Ukrainę, średni czas oczekiwania na masowce w Rotterdamie często przekraczał górną granicę trzyletniego zakresu. Jednak w ciągu siedmiu tygodni, od 9 maja do 29 czerwca, VesselsValue wskazuje, że czas oczekiwania wzrósł z 48 godzin do najwyższego poziomu 186 godzin, po czym zmniejszył się do 113 godzin. Pomimo tego złagodzenia, czas oczekiwania pozostaje jednak bardzo wysoki jak na tę porę roku.
Import suchych ładunków do Europy Północno-Zachodniej stale się odbudowuje od czasu pandemii Covid-19 w połowie 2020 r. Ale VesselsValue wskazuje, że wzrost przyspieszył od czasu inwazji rosyjskiej i wolumeny są obecnie wyższe niż poziomy sprzed pandemii.
Duża część tego wzrostu jest napędzana przez przepływy z wewnątrz Europy. W okresie od kwietnia do czerwca przepływy handlowe z wewnątrz regionu wzrosły o 6,9 mln ton, czyli o 21 proc. w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym. Handel wewnątrz Europy Północno-Zachodniej był o 8,2 mln ton wyższy, co z nawiązką zrekompensowało spadek importu o 2,9 mln ton z regionu Morza Bałtyckiego, gdzie znajduje się kilka kluczowych portów rosyjskich.
Europejskie przedsiębiorstwa energetyczne były chętnymi nabywcami węgla z RPA, pomimo wysokich cen, w następstwie zakazu dla ładunków rosyjskich. To podniosło handel węglem z Afryki Południowej do Europy Północno-Zachodniej do poziomu nie widzianego od 2014 roku. Rotterdam w Holandii jest głównym terminalem importowym węgla w regionie, ale kilka innych krajów, w tym Francja, Niemcy, Włochy i Polska, otrzymały ładunki, nie importując w ogóle węgla z RPA w okresie sprzed roku.
Raport VesselsValue
Drugim największym motorem jest handel z Afryki, który wzrósł o 4,6 mln ton – 72 proc. (01 kwietnia do 30 czerwca ’22 vs 01 kwietnia do 30 czerwca ’21), a w szczególności z RPA, który przyczynił się do 3 mln ton wzrostu, według VesselsValue.
Ten efekt domina wynikający z konfliktu i szerszego globalnego kryzysu energetycznego będzie kluczowym wskaźnikiem w najbliższym czasie dla sektora Dry Bulk i europejskiego sektora energetycznego.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.