Rosyjski tankowiec przewożący amerykańskie LNG przybywa do Francji 

W poniedziałek, do francuskiego potu Nantes Saint-Nazaire wszedł rosyjski tankowiec z amerykańskim ładunkiem LNG, pływający pod Liberyjską banderą.
Jednostka Sovcomflot SCF La Perouse przewozi LNG z należącej do Sempra Energy terminala Cameron LNG w Stanach Zjednoczonych. Francja nie zabroniła rosyjskim statkom zawijania do swoich portów.
Dane statku:
- Sovcomflot SCF La Perouse – tankowiec LNG
- rok budowy 1995; IMO: 9849887
- rok budowy 2020
- tankowiec może przewozić maksymalnie 174 000 m3 LNG;
- zanurzenie 11,5 m., długość całkowita 288 m., szerokość 46 metrów.
Terminal Elengy w Montoir, gdzie tankowiec ma się rozładować, działa normalnie i nie zmienił planu obsługi gazu. Właścicielem terminalu LNG jest firma Engie, świadcząca usługi energetyczne.
W lutym, Stany Zjednoczone umieściły statki Sovcomflot na czarnej liście w związku z inwazją Rosji na Ukrainę. W zeszłym tygodniu dwa tankowce rosyjskiego przedsiębiorstwa transportu morskiego i towarowego zostały zawrócone z kanadyjskich portów. Wielka Brytania i Kanada zamknęły swoje porty dla rosyjskich statków.
Autor: MD

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









