Royal Navy namierza rosyjskie okręty podwodne u wybrzeży Norwegii 

W ubiegłym tygodniu okręt wojenny Royal Navy śledził dwa rosyjskie okręty podwodne wzdłuż norweskiego wybrzeża.
Fregata HMS Portland śledziła najnowocześniejszy okręt podwodny „Siewierodwińsk” typu Jasień oraz atomowy okręt podwodny „Wiepr” typu Akuła II. Jednostki te skierowały się na południe od arktycznego bastionu Rosji.
Załoga fregaty HMS Portland obserwowała rosyjskie okręty podwodne, które wynurzały się na Morzu Północnym i na wodach na północny zachód od Bergen. Wydarzenie miało miejsce w dniach 16 i 19 lipca. Dalsze śledzenie okrętów rosyjskich przejęły inne okręty NATO. Okręty rosyjskie skierowały się na wody Bałtyku w celu udziału obchodów dnia marynarki wojennej Rosji, które odbędą się 31 lipca.
Do wsparcia w śledzeniu rosyjskich okrętów podwodnych zaangażowano jeden z nowych morskich samolotów patrolowych Royal Air Force P-8 „Poseidon” który współpracował z HMS Portland.
Spójność zdolności Royal Navy, RAF i naszych sojuszników zapewnia, że jesteśmy w stanie prowadzić i podtrzymywać tego typu operacje przeciw okrętom podwodnym na Północnym Atlantyku.
komandor Tim Leeder
Royal Navy intensywnie szkoli personel ukraińskiej marynarki wojennej, aby przygotować się do prowadzenia działań przeciwminowych. Wielka Brytania wycofuje swoją flotę niszczycieli min typu Sandown i przechodzi na całkowitą automatyzację z wykorzystaniem bezzałogowych systemów zwalczania min.
W Wielkiej Brytanii ponad 1000 pracowników brytyjskich służb jest zaangażowanych w szkolenie sił zbrojnych Ukrainy. Oprócz specjalistycznych szkoleń dla załóg okrętów typu Sandown, jednostki armii brytyjskiej prowadzą podstawowe szkolenie dla tysięcy rekrutów.
Źródło: Royal Navy

PGE i Ørsted z wykonawcą rozruchu lądowej stacji transformatorowej Baltica 2

PGE oraz Ørsted, partnerzy realizujący projekt morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wybrali wykonawcę odpowiedzialnego za uruchomienie lądowej stacji transformatorowej zlokalizowanej w gminie Choczewo na Pomorzu. Prace rozruchowe zrealizuje polska firma Enprom.
W artykule
Rozruch lądowej infrastruktury przyłączeniowej Baltica 2
Wybór wykonawcy prac rozruchowych potwierdza zaawansowanie jednego z kluczowych elementów infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Jak podkreśla Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, prawidłowo przeprowadzony rozruch elektryczny oraz stabilna eksploatacja lądowej stacji transformatorowej stanowią warunek niezakłóconej pracy morskich turbin wiatrowych i ciągłej produkcji energii elektrycznej.
Istotnym elementem decyzji jest także udział polskiej firmy w realizacji zadania. Wpisuje się to w konsekwentnie realizowaną strategię zwiększania udziału krajowego komponentu w projekcie Baltica 2, który pozostaje jednym z największych przedsięwzięć offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego.
Znaczenie lądowej stacji transformatorowej w projekcie offshore wind
Jak zaznacza Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted, lądowa stacja elektroenergetyczna pełni kluczową rolę w monitorowaniu i sterowaniu całą infrastrukturą elektryczną farmy. To z tego obiektu prowadzona będzie kontrola pracy morskich stacji elektroenergetycznych oraz turbin wiatrowych zlokalizowanych około 40 km od brzegu.
Lądowa stacja transformatorowa stanowi centralny element systemu wyprowadzenia mocy z farmy wiatrowej i integracji wytwarzanej energii z krajowym systemem elektroenergetycznym.
Zakres prac i harmonogram realizacji
Zawarta z Enprom umowa obejmuje przeprowadzenie pełnego zakresu prac rozruchowych wyprowadzenia mocy. Obejmują one testy zgodności wymagane przez operatora systemu przesyłowego – Polskie Sieci Elektroenergetyczne – weryfikację założeń projektowych, ruch próbny oraz przekazanie stacji do użytkowania.
Okres realizacji zamówienia przewidziano na 21 miesięcy. W tym czasie wykonawca sprawdzi wszystkie zasadnicze urządzenia związane z przesyłem i rozdziałem energii elektrycznej, a także systemy odpowiedzialne za bezpieczną i stabilną pracę całego obiektu.
Jak wskazuje Piotr Tomczyk z zarządu Enprom, udział w projekcie Baltica 2 oznacza obecność spółki jako wykonawcy we wszystkich czterech morskich farmach wiatrowych realizowanych obecnie na polskim Bałtyku.
Parametry techniczne stacji i przyłączenie do KSE
Lądowa stacja najwyższych napięć dla farmy Baltica 2 powstaje na terenie blisko 13 hektarów w miejscowości Osieki Lęborskie, w gminie Choczewo. To do niej trafiać będzie energia elektryczna wytwarzana przez morską farmę wiatrową.
Po dotarciu do brzegu prąd o napięciu 275 kV zostanie przesłany około 6-kilometrową trasą kablową do stacji transformatorowej, gdzie nastąpi jego transformacja do poziomu 400 kV. Następnie energia zostanie wprowadzona do krajowej sieci elektroenergetycznej poprzez pobliską stację PSE Choczewo.
Na północ od stacji, w rejonie linii brzegowej, realizowane są prace przy przewiercie HDD, umożliwiającym połączenie części lądowej i morskiej infrastruktury kablowej przy ograniczeniu oddziaływania na środowisko.
Rozruch lądowej stacji transformatorowej nie będzie miał wpływu na funkcjonowanie lokalnych sieci dystrybucyjnych niskiego i średniego napięcia.
Baltica 2 – największa morska farma wiatrowa w Polsce
Projekt Baltica 2 o mocy do 1,5 GW jest wspólną inwestycją PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku stanie się największą morską farmą wiatrową w Polsce. Zdolność wytwórcza instalacji pozwoli na zasilenie zieloną energią około 2,5 mln gospodarstw domowych, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz udział odnawialnych źródeł energii w krajowym miksie energetycznym.
Źródło: PGE Baltica










