Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Patrolowiec HMS Trent udaremnia przemyt 2,5 tony kokainy

W pierwszych dniach maja, w spektakularnej operacji u wybrzeży Karaibów, załoga patrolowca Królewskiej Marynarki Wojennej (Royal Navy), HMS Trent, udaremniła przemyt 2,5 tony kokainy o wartości 256 milionów dolarów, po tym jak przemytnicy wyrzucili swój ładunek za burtę podczas pościgu.

Okręt patrolowy Royal Navy, HMS Trent, wprowadzony do służby w 2020 roku, odegrał kluczową rolę w ostatnim przejęciu narkotyków u wybrzeży Karaibów. Po otrzymaniu ostrzeżenia z amerykańskiego samolotu patrolowego, załoga za pomocą radarów zlokalizowała szybką łódź przemytników, której kurs i prędkość pasowały do zgłoszenia.

Gdy patrolowiec HMS Trent zidentyfikował i zbliżył się do łodzi przemytników, załoga – wspomagana przez Royal Marines i personel US Coast Guard Tactical Law Enforcement Team – natychmiast przystąpiła do działania. Sygnał „hands to boarding stations” zainicjował intensywny pościg, podczas którego użyto szybkich łodzi RHIB. W obliczu zbliżających się jednostek pościgowych, przemytnicy w akcie desperacji zaczęli wyrzucać za burtę bele narkotyków, aby zmniejszyć wagę i zwiększyć szanse na ucieczkę.

Chociaż przemytnicy tymczasowo zniknęli w ciemnościach, skoordynowane działania poszukiwawcze pozwoliły na kompleksowe odzyskanie zrzucanego ładunku. W ramach tej operacji, zespół abordażowy HMS Trent wraz z amerykańską Strażą Przybrzeżną zatrzymał jednostkę przemytniczą i aresztował czterech członków załogi.

Operacja odzyskiwania była złożona i wymagała precyzyjnej nawigacji i szybkiego działania. Dzięki współpracy z siłami powietrznymi USA, które dostarczyły nam kluczowe informacje o lokalizacji ładunku, zdołaliśmy efektywnie zabezpieczyć dużą ilość narkotyków.

pierwszy porucznik HMS Trent

Czytaj więcej rekordowych ilościach przemytu kokainy w Belgii w 2023 roku

Ta operacja stanowi kolejny dowód na skuteczność działań HMS Trent w ramach globalnych inicjatyw mających na celu przeciwdziałanie przemytowi narkotyków do Europy i Ameryki. W ciągu ostatnich pięciu miesięcy, okręt ten zdołał przejąć narkotyki o wartości przekraczającej 640 milionów dolarów.

Royal Navy kontynuuje swoją misję, starając się przeciwdziałać globalnym sieciom przemytniczym, które zagrażają bezpieczeństwu i stabilności na międzynarodowych wodach. Okręt HMS Trent pozostaje na pierwszej linii tej walki, co potwierdza jego rolę jako kluczowego elementu w obronie przed nielegalnym handlem narkotykowym.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.