Royal Thai Navy odnalazła ciała marynarzy z zatopionej korwety

W środę wieczorem Królewska Tajska Marynarka Wojenna potwierdziła odnalezienie 6 ciał marynarzy z zatopionej korwety HMTS Sukhothai oraz uratowanie jednego rozbitka z tratwy ratunkowej w Zatoce Tajlandzkiej.

Ze 105 osób znajdujących się na pokładzie okrętu Tajskiej Marynarki Wojennej, 76 marynarzy zostało uratowanych, potwierdzono zgon 6 osób, a 23 osoby nadal są poszukiwane. Ciała zmarłych członków załogi zostały przetransportowane na brzeg do portu Prachuap i przekazane do pobliskiego szpitala w celu ich identyfikacji. 

Poszukiwania ciągle trwają pomimo malejących szans, a ich zakres został rozszerzony o obszary przybrzeżne, gdzie wiatr i prądy morskie mogły znieść każdego rozbitka. Do pomocy w poszukiwaniach tajskie siły zbrojne zaangażowały cztery okręty, dwa samoloty patrolowe, dwa helikoptery, jednego drona lotniczego oraz tajskie siły powietrzne. 

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/korweta-tajskiej-marynarki-wojennej-idzie-na-dno-w-zatoce-tajlandzkiej/

Według oficjalnego oświadczenia Royal Thai Navy, okręt Sukhothai operował w Zatoce Tajlandzkiej 20 mil morskich od Bang Saphan. Jednostka ta napotkała silne wiatry i wysokie fale w niedzielę podczas patrolu w Zatoce Tajlandzkiej około 20 mil od Bang Saphan. Wysokie fale spowodowały wtargnięcie wody i zalanie okrętu, co w następstwie doprowadziło do wyłączenia systemów elektrycznych. Sukhothai najpierw stracił napęd, a kolejne fale spowodowały przechylenie się jednostki na prawą burtę. 

Na okręt następnie dostało się więcej wody, co spowodowało jego dalszy przechył. Pompy nie były w stanie opanować zalewania, a statek biorący udział w akcji nie mógł przetransportować na jego pokład pomp ratunkowych, ponieważ warunki były zbyt trudne. O godz. 00.12 w niedzielę okręt wywrócił się i zatonął. 

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/saab-otrzymuje-zamowienie-na-przedluzenie-okresu-eksploatacji-szwedzkich-niszczycieli-min/

Zatonięcie Sukhothai to pierwsza utrata okrętu wojennego w czasie rzeczywistym, jaką Royal Thai Navy poniosła w ostatnim czasie. Utrata oznacza likwidację jednej piątej floty nawodnych okrętów bojowych; wywołała również pytania o priorytety budżetowe marynarki, które w ostatnich latach koncentrowały się na pozyskaniu jednego okrętu podwodnego klasy S26T Yuan produkcji chińskiej.

Naczelny dowódca Królewskiej Tajskiej Marynarki Wojennej admirał Choengchai Chomchoenpaet obiecał przeprowadzenie dokładnego dochodzenia w sprawie okoliczności zatonięcia, w tym zbadanie oświadczeń ocalałych, że na pokładzie nie było wystarczającej ilości kamizelek ratunkowych. W komentarzach dla Thai PBS, opisał on chaotyczną akcję opuszczania okrętu w ostatnich chwilach Sukhothai, kiedy to marynarze starali się wydostać z tonącego okrętu i wspiąć się na ograniczoną liczbę tratw ratunkowych. 

Źródło: Royal Thai Navy

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski