Rozpoczęcie budowy pierwszego OPV typu Falaj

Emiracka stocznia Abu Dhabi Ship Building (ADSB) ogłosiła rozpoczęcie budowy pierwszego OPV typu Falaj 3 dla Marynarki Wojennej Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA).
W ostatnich dniach grudnia w stoczni ADSB odbyła się ceremonia cięcia blach, potwierdzająca zakończenie fazy badań i projektowania nowych jednostek dla Marynarki Wojennej Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Według firmy, patrolowce typu Falaj 3 to złożone, szybkie okręty patrolowe wyposażone w najnowocześniejsze czujniki i systemy walki. Według doniesień jednostki te mają mieć duży wpływ na zdolności patrolowania morza przez marynarkę wojenną ZEA.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/noworoczne-rozprowadzenie-do-zajec/
W 2021 r. ADSB otrzymał kontrakt na budowę czterech patrolowców typu Falaj 3 dla marynarki wojennej ZEA. Wraz ze swoimi partnerami i przy wsparciu marynarki wojennej ZEA, zgodnie z harmonogramem pomyślnie została zakończona faza projektowa.
OPV typu Falaj-3 mają mieć: wyporność pełną 641 ton, długość 60 m., szerokość 9,5 m., zanurzenie 3,4 m., prędkość 26 węzłów, zasięg 2000 mil morskich przy 16 węzłach i załogę 39 osób. Budowa patrolowców będzie oparta na projekcie okrętów patrolowych typu Fearless produkowanych przez singapurską stocznię ST Engineering.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/w-niemieckim-terminalu-fsru-odebrano-pierwszy-ladunek-lng/
Jednostka będzie napędzana czterema silnikami co pozwoli osiągnąć prędkość ponad 26 węzłów. Ponadto konstrukcja okrętu będzie redukować sygnaturę w podczerwieni i sygnaturę akustyczną, aby lepiej go maskować.
Zintegrowany system zarządzania platformą Falaj pozwala na monitorowanie i kontrolę wszystkich systemów platformy z jednego punktu. Według ADSB, kontrakt o wartości 950 mln dolarów jest największym zamówieniem, jakie firma kiedykolwiek otrzymała.
Źródło: ADSB

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











