Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Rozpoczęcie manewrów Mare Aperto 2024

Połączone ćwiczenia NATO Neptune Strike i hiszpańskie Mare Aperto 2024, rozpoczęte 3 maja pod egidą Włoskiej Marina Militare, zgromadziły 9500 uczestników z 22 krajów, wspieranych przez flotę ponad 100 okrętów. Manewry, zaplanowane na cztery tygodnie, mają na celu przetestowanie wielodomenowej współpracy międzynarodowych sił zbrojnych w różnorodnych scenariuszach kryzysowych.

Operacje prowadzone są w środkowej części Morza Śródziemnego, obejmującej obszar od Morza Jońskiego po wybrzeża Francji, włączając w to kluczowe lokalizacje takie jak Sycylia, Sardynia oraz Korsyka. Ta złożona logistycznie i operacyjnie inicjatywa demonstruje znaczenie koordynacji i współdziałania między sojusznikami w obliczu potencjalnych wyzwań bezpieczeństwa.

Podczas trwających manewrów Mare Aperto 2024, na pokładach okrętów włoskiej marynarki morskiej zagości młodość i wiedza. Włoskie okręty przekształcą się w pływające uczelnie dla 65. studentów z 15. włoskich uniwersytetów, którzy pod okiem swoich nauczycieli będą mieli okazję zintegrować się z życiem załóg. To wyjątkowa forma edukacji, która zacieśnia długoterminową współpracę i podkreśla strategiczne zaangażowanie Marynarki Wojennej w promowanie kultury morskiej jako kluczowego elementu wzrostu i dobrobytu Włoch.

Czytaj więcej o debiucie lotniskowca Fujian na próbach morskich

Na niewielkim lotniskowcu Marina Militare Cavour o wyporności 30000 ton, długości 244 m i 39 m szerokości, swoje miejsce znajdą także eksperci z najbardziej prestiżowych instytucji, takich jak Centrum Wyższych Studiów Obronnych (CASD), Centrum Studiów Międzynarodowych (Ce.S.I.) oraz Centrum Geopolityki i Strategii Morskiej (CESMAR). Ich obecność pozwoli na wymianę wiedzy i doświadczeń między sferą akademicką a operacyjną, co jest niezmiernie ważne dla przyszłości sił zbrojnych oraz bezpieczeństwa morskiego Włoch.

Dodatkowo, w manewrach bierze udział Stały Zespół Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG2) rozmieszczony na Morzu Śródziemnym, zasoby EUROMARFOR oraz siły desantowe Hiszpanii i grupa lotniskowcowa Charles de Gaulle z Francji. To wszystko świadczy o wzmożonej współpracy międzynarodowej i złożoności technologicznej operacji, co jak podkreśla admirał Aurelio De Carolis, umożliwia pełne wykorzystanie możliwości w różnych domenach operacyjnych, od cybernetycznych po kosmiczne.

Połączone manewry NATO Neptune Strike i Mare Aperto 2024 to nie tylko próba sił i zdolności operacyjnych, ale również platforma do demonstracji zdolności adaptacyjnych marynarki w kontekście globalnych wyzwań geostrategicznych, integrująca działania z powietrza, lądu, kosmosu i cyberprzestrzeni. Program szczególnie kładzie nacisk na integrację cywilno-wojskową, z działaniami wspierającymi ludność cywilną podczas kryzysów, co pokazuje społeczne oblicze operacji militarnej. Planowana data zakończenia ćwiczeń przypada na 27 maja.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Marina Militare

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz