Rumunia kupiła dwa patrolowce Damena przeznaczone dla służb SAR

Rumuński Generalny Inspektorat Sytuacji Nadzwyczajnych zamówił dwa patrolowce Damen Stan Patrol 5009 przeznaczone do reagowania kryzysowego.

Kontrakt został podpisany 10 października w Bukareszcie. Dzięki temu zamówieniu Rumunia zamierza znacznie unowocześnić swoją flotę do reagowania kryzysowego. Zamówienie jest finalizacją rozległego procesu przetargowego, który rząd rumuński prowadzi w ramach projektu „Vision 2020”. Program ten ma na celu poprawę zdolności Rumunii do reagowania na katastrofy poprzez zakup nowego sprzętu i szkolenia personelu, mając na celu lepszą ochronę ludności w sytuacjach kryzysowych. Program ten jest również zgodny z krajową strategią dotyczącą zmian klimatycznych i wzrostu gospodarczego w aspekcie redukcji emisji. 

Wielozadaniowe statki poszukiwawczo-ratownicze, zamówione przez rząd rumuński i skonstruowane według specyfikacji Damen, będą mogły wykonywać misje do trzech dni na wzburzonym morzu i w niekorzystnych warunkach. Zasięg wynosi co najmniej 2000 mil morskich przy prędkości ekonomicznej. Jeden statek będzie wykonany w standardzie wielozadaniowej jednostki SAR (Search and Rescue Multirole Ship) z naciskiem na pomoc medyczną, natomiast drugi ma być wielozadaniową jednostką pożarniczą (Firefighting Multirole Ship), wyposażoną w sprzęt do gaszenia pożarów na statkach i platformach na morzu.

Pierwszy z nich może ewakuować z sytuacji kryzysowych co najmniej 50 osób, natomiast statek gaśniczy będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 30 osób. Obie jednostki posiadają przestrzeń do przyziemienia śmigłowca („touch and go”) oraz łodzie ratownicze RHIB. Obie jednostki mają mieć prędkość maksymalną 22 węzły. Zostaną wykończone i wyposażone w Damen Shipyards Galatí. Warto dodać ze jest to kolejny sukces Damena w Rumunii gdyż wcześniej zawarto umowę z tym krajem na dostawy dwóch patrolowców opartych na typie Damen Fast Crew Supplier 4008 Patrol dla rumuńskiej policji granicznej. Ich dostawa przewidziana jest na koniec 2022 roku.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski