Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W Ustce rozpoczęto budowę bazy serwisowej dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 – jednego z kluczowych projektów transformacji energetycznej w Polsce. Inwestycja, prowadzona przez Grupę PGE we współpracy z Ørsted, stanie się stałym zapleczem eksploatacyjnym dla energetyki offshore na Bałtyku.
W artykule
3 czerwca, symbolicznym wbiciem łopaty, zainaugurowano prace przy budowie nowoczesnej bazy serwisowej, zlokalizowanej w centralnej części usteckiego portu. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele inwestora – Grupy PGE, partnera Ørsted, generalnego wykonawcy – Korporacji Budowlanej DORACO oraz inżyniera kontraktu – Sweco Polska. Obecni byli również reprezentanci administracji rządowej, władz samorządowych i środowisk branżowych.
Nowo powstająca infrastruktura ma zostać oddana do użytku w IV kwartale 2026 roku. Będzie to jedno z najważniejszych zapleczy w takcie budowy morskich farm wiatrowych w polskiej Wyłącznej Strefie Ekonomicznej na Bałtyku.
– Baza serwisowa w Ustce odegra kluczową rolę w strukturze operacyjnej Grupy PGE w zakresie energetyki morskiej. Umożliwi bieżące wsparcie eksploatacyjne dla farmy Baltica 2, ale też przekształci funkcję portu w Ustce, integrując go z łańcuchem wartości polskiej energetyki odnawialnej – podkreślił Przemysław Jastrzębski, wiceprezes zarządu PGE ds. finansowych.
Projekt zakłada zatrudnienie wyspecjalizowanej kadry technicznej i inżynieryjnej, dzięki czemu Ustka zyska nie tylko nowe miejsca pracy, lecz także status całorocznego centrum obsługi morskich instalacji energetycznych. Dotychczas kojarzona z turystyką, stanie się istotnym punktem operacyjnym w strukturze krajowego bezpieczeństwa energetycznego.
– W realizację projektu od samego początku zaangażowanych jest ponad 30 podmiotów – wszystkie krajowe. To dowód na to, że polski przemysł dysponuje zasobami, kompetencjami i determinacją, aby odegrać znaczącą rolę w rozwoju sektora offshore wind – zaznaczył Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica.
Baza będzie odpowiadać za kompleksową obsługę eksploatacyjną – monitoring turbin, planowe przeglądy, transport załóg oraz operacje serwisowe, które realizowane będą z wykorzystaniem specjalistycznych jednostek typu crew transfer vessel (CTV), cumujących przy nabrzeżu nowej infrastruktury portowej.
– Budowa tej bazy to wyzwanie, ale i ogromna szansa dla polskiego sektora hydrotechnicznego. Udział w tym przedsięwzięciu to także impuls do dalszego rozwoju naszego potencjału wykonawczego – powiedział Radosław Jarosiewicz, wiceprezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.
– Działając z lokalnymi partnerami, wspieramy rozwój krajowego local contentu. Inwestycja ta to przykład rzeczywistej synergii sektora publicznego, energetycznego i budowlanego, mającej długofalowe znaczenie dla regionu i całej gospodarki morskiej – dodał.
Kompleks powstanie na terenie dawnej przetwórni ryb „Korab”. Obejmie budynek administracyjno-socjalny, magazyn, plac manewrowy oraz specjalistyczne nabrzeże z dostępem dla jednostek serwisowych. Całość uzupełnią zagospodarowane tereny zielone o powierzchni ok. 5500 m².
Po zakończeniu budowy, baza serwisowa stanie się głównym zapleczem eksploatacyjnym dla farmy Baltica 2, realizowanej wspólnie przez Grupę PGE i Ørsted. Docelowo, z portu w Ustce codziennie wypływać będą zespoły serwisowe kierowane na Bałtyk. Wcześniej, obiekt odegra ważną rolę także w logistyce montażu instalacji morskich.
Źródło: PGE Baltica


Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.
W artykule
Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.
Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.
Czytaj więcej: Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub
Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.
Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.
W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.
Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.
Czytaj też: Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy
Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.
Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50% do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.
Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.