Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Sankcje na rosyjską ropę zmieniają układ sił na rynku ropy – ZEA zwiększają import z Rosji

W wyniku sankcji nałożonych przez UE/G7, Rosja zredukowała swoje dochody eksportowe z ropy naftowej, co wpłynęło na zmianę tradycyjnych kierunków przepływu surowca. Od listopada 2022 roku około 1,5 miliona baryłek rosyjskiej ropy dotarło do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

W celu zwiększenia swoich przychodów, Rosja obniżyła ceny ropy i produktów rafineryjnych, co jest jednym z wyników międzynarodowych sankcji. Ten trend może się utrzymać w przyszłości, ponieważ kraje Zatoki Perskiej, zwłaszcza ZEA, zwiększają importy rosyjskiej ropy, zwiększając tym samym swoją niezależność od tradycyjnych dostawców.

Rosnąca współpraca między Rosją a czołowymi producentami ropy naftowej w Zatoce Perskiej, takimi jak Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie, przyczyniła się do zwiększenia importu rosyjskiej ropy. Te kraje zdecydowanie sprzeciwiły się naciskom ze strony Stanów Zjednoczonych, by izolować Rosję i na skutek nałożonych zachodnich sankcji zastąpić jej dostawy.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/us-navy-alarmuje-chinskie-kutry-rybackie-trzebia-oceany/

W efekcie Rosja zyskała nowych partnerów handlowych, którzy zaczęli importować jej ropę w większych ilościach. Jednocześnie, z powodu nałożonych sankcji, Rosja sprzedaje ropę i produkty rafinowane po obniżonych cenach, co pozwala jej utrzymać konkurencyjność na rynkach międzynarodowych.

Dane dotyczące śledzenia statków wskazują, że od listopada 2022 roku do Zjednoczonych Emiratów Arabskich dostarczonych zostało około 1,5 miliona baryłek rosyjskiej ropy, przy czym wolumeny albo rosły, albo wzrastały od początku 2022 roku. Wysyłki zwiększyły się po kwietniu 2022 roku, z przerwą między lipcem a październikiem 2022 roku.

Arabia Saudyjska importuje pokaźne ilości rosyjskiego oleju opałowego do spalania w swoich elektrowniach, co umożliwia jej uwolnienie większej ilości ropy na eksport. Wcześniej, dostawy rosyjskiej ropy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich były rzadkie. Jednakże dzięki rosnącej współpracy między Rosją a czołowymi producentami ropy naftowej w Zatoce Perskiej, takimi jak Arabia Saudyjska i ZEA, obecnie import rosyjskiej ropy do tych krajów znacząco wzrósł. Te kraje oparły się naciskom USA, aby pomóc w izolacji Rosji i zastąpić rosyjskie dostawy po tym, jak zostały one objęte zachodnimi sankcjami.

Ponadto, Chiny, Indie oraz wiele krajów afrykańskich i innych krajów Bliskiego Wschodu również zwiększyło import rosyjskiej ropy i produktów rafineryjnych, mimo, że wiele krajów zachodnich zakazało lub zniechęciło do takich zakupów ze względu na nałożenie międzynarodowych sankcji na Rosję.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/zapotrzebowanie-na-zdolnosc-regazyfikacji-terminalu-fsru-gaz-system-uruchamia-procedure-badania-rynku/

Zjednoczone Emiraty Arabskie podtrzymują współpracę z Rosją w ramach sojuszu światowych producentów, znanego jako OPEC+. Reuters raportował, że dane z systemu Eikon ship tracking pokazały, że w listopadzie 2022 roku ładunek rosyjskiej ropy dotarł do rafinerii Ruwais w ZEA, a na początku marca tego roku inny ładunek rosyjskiej ropy Urals przybył do hubu naftowego Fujairah. 

W wyniku nałożonych przez Zachód sankcji na Rosję, kraje Zatoki Perskiej, zwłaszcza Zjednoczone Emiraty Arabskie, zwiększyły import rosyjskiej ropy naftowej, co może wskazywać na utrzymującą się tendencję w przyszłości.

Źródło: Reuters/JB

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.

    Postęp prac przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn

    Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).

    Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.

    Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku

    W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.

    Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego

    Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.

    🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik

    Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.

    Zaawansowany etap prac budowlanych

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.

    Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.

    Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.

    Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja

    Nowoczesne technologie i kluczowe obiekty

    W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.

    Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.

    🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.

    Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.

    Żródło: GAZ-SYSTEM