Sankcje na rosyjską ropę zmieniają układ sił na rynku ropy – ZEA zwiększają import z Rosji

W wyniku sankcji nałożonych przez UE/G7, Rosja zredukowała swoje dochody eksportowe z ropy naftowej, co wpłynęło na zmianę tradycyjnych kierunków przepływu surowca. Od listopada 2022 roku około 1,5 miliona baryłek rosyjskiej ropy dotarło do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

W celu zwiększenia swoich przychodów, Rosja obniżyła ceny ropy i produktów rafineryjnych, co jest jednym z wyników międzynarodowych sankcji. Ten trend może się utrzymać w przyszłości, ponieważ kraje Zatoki Perskiej, zwłaszcza ZEA, zwiększają importy rosyjskiej ropy, zwiększając tym samym swoją niezależność od tradycyjnych dostawców.

Rosnąca współpraca między Rosją a czołowymi producentami ropy naftowej w Zatoce Perskiej, takimi jak Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie, przyczyniła się do zwiększenia importu rosyjskiej ropy. Te kraje zdecydowanie sprzeciwiły się naciskom ze strony Stanów Zjednoczonych, by izolować Rosję i na skutek nałożonych zachodnich sankcji zastąpić jej dostawy.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/us-navy-alarmuje-chinskie-kutry-rybackie-trzebia-oceany/

W efekcie Rosja zyskała nowych partnerów handlowych, którzy zaczęli importować jej ropę w większych ilościach. Jednocześnie, z powodu nałożonych sankcji, Rosja sprzedaje ropę i produkty rafinowane po obniżonych cenach, co pozwala jej utrzymać konkurencyjność na rynkach międzynarodowych.

Dane dotyczące śledzenia statków wskazują, że od listopada 2022 roku do Zjednoczonych Emiratów Arabskich dostarczonych zostało około 1,5 miliona baryłek rosyjskiej ropy, przy czym wolumeny albo rosły, albo wzrastały od początku 2022 roku. Wysyłki zwiększyły się po kwietniu 2022 roku, z przerwą między lipcem a październikiem 2022 roku.

Arabia Saudyjska importuje pokaźne ilości rosyjskiego oleju opałowego do spalania w swoich elektrowniach, co umożliwia jej uwolnienie większej ilości ropy na eksport. Wcześniej, dostawy rosyjskiej ropy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich były rzadkie. Jednakże dzięki rosnącej współpracy między Rosją a czołowymi producentami ropy naftowej w Zatoce Perskiej, takimi jak Arabia Saudyjska i ZEA, obecnie import rosyjskiej ropy do tych krajów znacząco wzrósł. Te kraje oparły się naciskom USA, aby pomóc w izolacji Rosji i zastąpić rosyjskie dostawy po tym, jak zostały one objęte zachodnimi sankcjami.

Ponadto, Chiny, Indie oraz wiele krajów afrykańskich i innych krajów Bliskiego Wschodu również zwiększyło import rosyjskiej ropy i produktów rafineryjnych, mimo, że wiele krajów zachodnich zakazało lub zniechęciło do takich zakupów ze względu na nałożenie międzynarodowych sankcji na Rosję.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/zapotrzebowanie-na-zdolnosc-regazyfikacji-terminalu-fsru-gaz-system-uruchamia-procedure-badania-rynku/

Zjednoczone Emiraty Arabskie podtrzymują współpracę z Rosją w ramach sojuszu światowych producentów, znanego jako OPEC+. Reuters raportował, że dane z systemu Eikon ship tracking pokazały, że w listopadzie 2022 roku ładunek rosyjskiej ropy dotarł do rafinerii Ruwais w ZEA, a na początku marca tego roku inny ładunek rosyjskiej ropy Urals przybył do hubu naftowego Fujairah. 

W wyniku nałożonych przez Zachód sankcji na Rosję, kraje Zatoki Perskiej, zwłaszcza Zjednoczone Emiraty Arabskie, zwiększyły import rosyjskiej ropy naftowej, co może wskazywać na utrzymującą się tendencję w przyszłości.

Źródło: Reuters/JB

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.

    Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.

    Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego

    30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.

    Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.

    Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami

    W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.

    Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.

    Infrastruktura napędza dalszy wzrost

    Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.

    Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.

    Nowe statki i nowi operatorzy

    W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.

    Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.

    Port Miami w cieniu Port Canaveral

    W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.

    Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.

    Karaiby głównym kierunkiem

    Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.

    Źródło: The Maritime Executive