Prom Mazovia wznawia rejsy

Po gruntownym remoncie w stoczni Gryfia, pływający dla polskiego przewoźnika Polferries prom Mazovia wraca na trasę. Prace konserwacyjne i modernizacyjne obejmowały wiele elementów, aby zapewnić pasażerom bezpieczeństwo oraz wygodę i komfort podczas podróży.
W części podwodnej promu przeprowadzono m.in. wymianę powłoki dna jednostki oraz kapitalny remont części mechanicznej sterów strumieniowych na dziobie statku. Wymieniono zawory hydrauliczne oraz dokonano niezbędnych ustawień i kalibracji. Wymieniono uszczelnienia czterech płatów śrub po dwa na każdej burcie. Skontrolowano uszczelnienia oraz podjęto prace konserwacyjne stabilizatorów promu. Przeprowadzono kontrolę stanu wszystkich zbiorników balastowych.
W części nawodnej odświeżono kolory na poszyciu oraz zabezpieczono kadłub przed korozją. Zrealizowano prace konserwacyjne ramp wjazdowych od wewnętrznej strony oraz odnowiono i zakonserwowano powłokę pokładu samochodowego nr 3. Na pozostałych pokładach ładunkowych położono zabezpieczenie antykorozyjne, odświeżono powłokę lakierniczą oraz odnowiono izolację pokładów zewnętrznych. Rufowa rampa wjazdowa przeszła istotne prace związane z wymianą łożysk głównych, regeneracją zawiasów oraz remontem jej siłowników.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/postep-prac-nad-zaawansowanym-technologicznie-promem-dla-polskiej-zeglugi-baltyckiej/
Ponadto, przeprowadzono szereg prac konserwacyjnych i modernizacyjnych związanych z wyposażeniem i systemami pokładowymi jednostki. Skontrolowano i certyfikowano wyposażenie przeciwpożarowe, systemy gaśnicze, sprzęt nawigacyjny i radiowy. Mostek kapitański wyposażono w nowoczesny klimatyzator sufitowy, a system sterowania i monitoringu siłowni okrętowej przeszedł gruntowny przegląd i konserwację, co przekłada się na zwiększenie niezawodności jednostki.
W części pasażerskiej przeprowadzono gruntowną modernizację windy dziobowej oraz łazienek pasażerskich, kabin i korytarza lewej burty na pokładzie 7. Dokonano prac konserwacyjnych urządzeń w kuchni, barach i punktach obsługi pasażerów. Zmodernizowano system vacuum w sekcjach pasażerskich. Zainstalowano nowoczesny system informacyjny dla pasażerów, umożliwiający śledzenie aktualnej pozycji statku oraz informacje o warunkach atmosferycznych czy programie rozrywkowym na pokładzie. Wymieniono również niektóre elementy wyposażenia kabiny sterowej, w tym urządzenia nawigacyjne i komunikacyjne. Wszystkie te zmiany mają na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżujących oraz zapewnienie wysokiej jakości usług na pokładzie.
Jednostka już wznowiła rejsy, a armator zaprasza na pokład promu z charakterystyczną łowicką wycinanką na dziobie.
Źródło: Polferries

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











