Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Singapur, znany jako jeden z najbardziej dynamicznych portów świata, staje na czele rewolucji w dziedzinie transportu morskiego, wybierając 11 przełomowych projektów elektrycznych jednostek portowych. Te inicjatywy, zapewniające zrównoważony rozwój i dekarbonizację sektora, otwierają nową erę w branży morskiej.
Singapurski Urząd Morski i Portowy (MPA) wskazuje drogę ku przyszłości zrównoważonego transportu morskiego, dokonując strategicznego wyboru 11 innowacyjnych projektów, które mają na celu przyspieszenie transformacji energetycznej w jednym z najbardziej ruchliwych portów naszego globu. Ta inicjatywa podkreśla zaangażowanie Singapuru w promowanie elektryfikacji morskiej i wyznacza nowe standardy w dziedzinie ekologicznego transportu.
W lipcu 2023 roku MPA uruchomiło konkurs, który przyciągnął uwagę 32 międzynarodowych oraz lokalnych przedsiębiorstw i konsorcjów, dostarczając łącznie 55 propozycji. To ogromne zainteresowanie odzwierciedla globalny trend oraz zaufanie branży do potencjału elektrycznych jednostek portowych.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kryzys-na-morzu-czerwonym-jak-drobni-indyjscy-eksporterzy-zmagaja-sie-z-utrata-zamowien/
Propozycje, które przeszły przez rygorystyczny proces selekcji, wyróżniają się nie tylko zaawansowaniem technologicznym, takim jak zoptymalizowane kadłuby z aluminium, akumulatory o wysokiej gęstości energii z zaawansowanym systemem chłodzenia, ale również innowacyjnymi rozwiązaniami biznesowymi. Te rozwiązania mają na celu zredukowanie całkowitych kosztów posiadania e-jednostek portowych, co czyni je konkurencyjnymi wobec tradycyjnych statków.
MPA podkreśla, że choć elektryczne jednostki portowe wiążą się z wyższymi kosztami początkowymi, długoterminowe korzyści ekonomiczne i środowiskowe są nie do przecenienia. Oszczędności kosztów energii, mniejsze wydatki na konserwację oraz redukcja przestojów operacyjnych to tylko niektóre z licznych zalet elektryfikacji floty.
Spośród wybranych projektów, sześć zyskało akceptację towarzystw klasyfikacyjnych, co świadczy o ich solidności i innowacyjności. Współpraca z Coastal Sustainability Alliance, marinEV, Pyxis Maritime, a także CAEV+ Consortium, China Everbright Environment Group, Cyan Renewables Consortium i Gennal Engineering, wskazuje na silne zaangażowanie w rozwój kompetencji lokalnych i międzynarodowych w zakresie ekologicznych technologii morskich.
Kluczowym aspektem tych projektów jest nie tylko efektywność energetyczna i bezpieczeństwo, ale również zaawansowane cyberbezpieczeństwo i zdolność adaptacji do zmieniających się warunków operacyjnych. MPA i jego partnerzy, włączając w to środowisko akademickie i instytuty badawcze, intensyfikują prace nad ulepszeniem projektów statków, co ma na celu nie tylko optymalizację wydajności, ale również zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Rewolucja elektrycznych jednostek portowych w Singapurze to ważny krok naprzód w realizacji globalnych celów dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju. Inicjatywa ta nie tylko umacnia pozycję Singapuru jako lidera innowacji w branży morskiej, ale również stanowi inspirację dla innych portów na świecie, podkreślając, że przyszłość transportu morskiego jest elektryczna.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – to nowy kierunek nauczania, który zostanie otwarty w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce od początku roku szkolnego 2026/2027. PGE Baltica podpisała z Powiatem Słupskim – organem prowadzącym szkołę – list intencyjny dotyczący współpracy przy utworzeniu nowej klasy.
W artykule
PGE Baltica współpracuje z ustecką szkołą od trzech lat. Do tej pory objęła opieką klasy o profilach technik mechanik i technik mechatronik. Wsparła finansowo m.in. wyposażenie pracowni narzędziowej, z której korzystają uczniowie, a także zakup pomocy naukowych. Eksperci PGE Baltica regularnie odwiedzają uczniów i prowadzą dla nich zajęcia o morskich farmach wiatrowych.
Teraz chcemy wprowadzić tę współpracę na wyższy poziom. Naszą ambicją jest wykształcenie na poziomie technikum najlepszych w Polsce fachowców przygotowanych do pracy przy eksploatacji morskich farm wiatrowych. To może być najlepsza szkoła offshore wind w Polsce, a jednocześnie odpowiedź na potrzebę edukacji wykwalifikowanych kadr dla branży. Wierzymy, że możliwość pracy w naszej bazie operacyjno-serwisowa w Ustce będzie dodatkową motywacją dla uczniów usteckiej szkoły.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Podpisane porozumienie z Powiatem Słupskim otwiera drogę do utworzenia w roku szkolnym 2026/2027 nowego kierunku kształcenia – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przewiduje patronat PGE Baltica nad nową klasą, współpracę merytoryczną i inne formy zaangażowania. Możliwe będą praktyki zawodowe, wizyty uczniów w miejscach inwestycji i udział ekspertów w lekcjach.
Czytaj więcej: Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025
Ogromnie cieszy nas to, że PGE Baltica postrzega swoją inwestycję w Ustce kompleksowo i chce wykorzystać potencjał naszego regionu. W przypadku naszej współpracy związanej z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w grę wchodzi możliwość zatrudnienia w przyszłości w roli techników absolwentów szkoły właśnie w usteckiej bazie, która zagwarantuje stabilną pracę dla specjalistów przez dziesięciolecia.
Paweł Lisowski, Starosta Słupski
Przy okazji podpisania listu intencyjnego odbyła się debata szkolna pt. „Zielony Wiatr” z udziałem uczniów i zaproszonych gości, którzy rozmawiali o tym, jak morska energetyka wiatrowa może odmienić przyszłość młodych ludzi w regionie.
Czytaj też: Monopale dla Baltica 2 – zakończono produkcję pierwszej partii
Deklaracja wsparcia ze strony PGE Baltica dla planów rozwoju szkoły to jest dalszy ciąg naszej dobrej współpracy przede wszystkim z myślą o przyszłości nastoletnich uczniów, młodych ludzi, którzy potrzebują podpowiedzi i pokierowania w wyborze zawodowej drogi.
Katarzyna Ozimek, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.
PGE Baltica z Grupy PGE realizuje obecnie osiem projektów morskich farm wiatrowych, z których najbardziej zaawansowana jest Baltica 2. Tę farmę o mocy 1,5 GW PGE buduje wspólnie z Ørsted, a rozpoczęcie przez nią produkcji energii elektrycznej zaplanowano na 2027 roku. W Ustce PGE Baltica buduje bazę operacyjno-serwisową, która obsługiwać będzie w pierwszej kolejności właśnie morską farmę wiatrową Baltica 2, ale ma potencjał do obsługi kolejnych projektów PGE na morzu.
Źródło: PGE Baltica