Spadek cen ropy na amerykańskich giełdach

Ropa naftowa w USA tanieje, a notowania surowca opuszczają najwyższe poziomy od prawie 8 tygodni. Inwestorzy analizują sytuację na kluczowych rynkach produktów naftowych i oceniają dane z Chin nt. Covid-19 – informują maklerzy.

Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na czerwiec kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 113,77 USD, niżej o 0,38 proc., po tym jak zyskała aż 14 proc. w ciągu 4 poprzednich sesji. 

Ropa Brent na ICE w Londynie w dostawach na lipiec jest wyceniana po 113,90 USD za baryłkę, w dół o 0,30 proc.

Globalni gracze na rynkach ropy analizują sytuację z podażą paliw na kilka tygodni przed zbliżającym się w USA sezonem wakacyjnych wyjazdów Amerykanów. Tymczasem cena benzyny za Oceanem wzrosła do rekordowego poziomu w miarę zwiększającego się popytu na to paliwo i przy ograniczonych możliwościach rafineryjnych w USA.

Tymczasem w Chinach sytuacja epidemiczna zaczyna się stabilizować. W 25-milionowym Szanghaju, który objęty jest blokadami od 6 tygodni, nie zgłoszono żadnych nowych zakażeń Covid-19 wśród szerszej społeczności już 3. dzień rzędu, co może spowodować stopniowe znoszenie restrykcji nałożonych przez władze na mieszkańców tego miasta.

Od początku 2022 r. ropa na NYMEX zyskała ponad 50 proc. w czasie bardzo niestabilnego handlu na rynkach paliw.

Wojna Rosji na Ukrainie, która trwa od 24 lutego, spowodowała „zawężenie” dostaw ropy, podczas gdy popyt na surowiec – poza ogarniętymi epidemią Covid-19 Chinami – znacząco wzrósł.

Tymczasem w UE trwają prace dotyczące zakazu importu rosyjskiej ropy do krajów Starego Kontynentu. Na razie Węgry, które sprzeciwiają się wprowadzeniu embarga na ropę z Rosji, wskazały, że nie zablokują sankcji unijnych wobec Rosji, jeśli nie zagrożą one ich bezpieczeństwu energetycznemu.

Viktor Orban, który został w poniedziałek po raz kolejny zaprzysiężony na premiera Węgier, wskazał, że Węgry „dla dobra jedności europejskiej nie zablokują sankcji, o ile nie przekroczą one węgierskiej czerwonej linii samoobrony gospodarczej, czyli nie zagrożą bezpieczeństwu energetycznemu”. 

Węgry, jak dotąd przegłosowały wszystkie wcześniejsze unijne pakiety sankcji przeciw Rosji, ale teraz sprzeciwiają się przyjęciu 6. pakietu w proponowanej przez Komisję Europejską postaci, twierdząc, że stanowiłby on „bombę atomową zrzuconą na węgierską gospodarkę”. 

Rosnące napięcia pomiędzy krajami Unii Europejskiej a Rosją i wynikająca z tego niepewność co do dalszych dostaw rosyjskiej ropy naftowej i gazu do państw bloku nadal pozostają na rynkach na pierwszym planie.

Vandana Hari, współzałożycielka firmy konsultingowej Vanda Insights

Przy skoku cen ropy o 10 USD od zeszłego wtorku, trudno jednak będzie zobaczyć jakieś mocniejsze ruchy notowań w górę, chyba że wydarzenia na rynkach przybiorą nagle jakiś gwałtowny obrót – na gorsze.

Vandana Hari, współzałożycielka firmy konsultingowej Vanda Insights

Tymczasem flotylla tankowców transportuje rosyjską ropę przez kanał Sueski do odbiorców w Azji, głównie do Indii i Chin. Na 35 tankowców załadowano ok. 24,9 mln baryłek ropy z Rosji – wynika z raportów agentów portowych, do których dotarła agencja Bloomberg.

Rosja eksportuje ropę z czterech głównych obszarów – Morza Bałtyckiego, w północno-zachodniej Europie, Morza Czarnego, Arktyki i terminali na wybrzeżu Pacyfiku.

Źródło: PAP

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.

    Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.

    Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego

    30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.

    Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.

    Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami

    W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.

    Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.

    Infrastruktura napędza dalszy wzrost

    Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.

    Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.

    Nowe statki i nowi operatorzy

    W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.

    Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.

    Port Miami w cieniu Port Canaveral

    W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.

    Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.

    Karaiby głównym kierunkiem

    Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.

    Źródło: The Maritime Executive