Stocznia Dearsan zwodowała drugi pełnomorski OPV

19 kwietnia, Stocznia Dearsan zwodowała drugą jednostkę typu OPV dla Marynarki Wojennej Nigerii – lekką fregatę pełnomorską, przeznaczoną do działań na międzynarodowych wodach. W ramach kontraktu podpisanego w 2021 roku, ceremonia wodowania odbyła się w Stambule i przyciągnęła licznych oficjeli oraz media z branży zbrojeniowej.
Nowo zwodowany okręt OPV 76, jest wyposażony w modułową konstrukcję, która umożliwia efektywne dostosowanie do różnych misji morskich. Jest to szczególnie wartościowe w czasach pokoju, gdzie głównie pełni funkcje patrolowe, z możliwością szybkiego przeorganizowania na potrzeby działań wojennych, dzięki instalacji dodatkowych czujników i uzbrojenia.
Wprowadzenie do służby okrętów OPV 76 znacząco poszerza operacyjne możliwości Marynarki Wojennej Nigerii, umożliwiając realizację szerokiego zakresu misji, w tym zwalczanie piractwa oraz przestępczości na wodach Zatoki Gwinejskiej. Działania te są kluczowe dla bezpieczeństwa przemysłu naftowego, operacji offshore i żeglugi handlowej. Dzięki skutecznym operacjom, Nigeria umocniła swoją pozycję jako regionalny lider w zakresie bezpieczeństwa morskiego, co potwierdza najniższa od ponad dwóch dekad liczba zbrojnych ataków na statki w tym regionie.
Czytaj więcej o tureckiej stoczni Dearsan która zbuduje dwa pełnomorskie okręty patrolowe
Jednostki typu OPV 76 mają 78,6 m długości i 11 m szerokości. Zanurzenie okrętu wynosi 2,9 metra, a wyporność około 1200 ton. Prędkość maksymalna wynosi 28 węzłów, a zasięg przy ekonomicznej prędkości 3000 mil morskich. Okręt jest obsługiwany przez 46-osobową załogę. Na uzbrojeniu jednostek znajduje się: system artyleryjski Leonardo Marlin z armatą kal. 40 mm, zdalnie sterowana armata morska kal. 30 mm ASELSAN STAMP oraz 2 zdalnie kierowane moduły uzbrojenia z wkm kal. 12,7 mm. Turecka firma HAVELSAN dostarczy system zarządzania walką ADVENT.
Napęd okrętu stanowią cztery silniki wysokoprężne MAN 18VP185 ustawione w konfiguracji CODAD, trzy generatory prądu oraz dwa pędniki.
Autor: MD

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











