Stocznia Meyer Turku z kontraktem na dwa OPV 

W przetargu zorganizowanym w 2021 roku, fińska Straż Graniczna wybrała na dostawcę Meyer Turku Oy. 29 czerwca 2022 roku, w Helsinkach obie strony podpisały kontrakt na budowę tych OPV.
W artykule
Finlandia modernizuje flotę o nowe niskoemisyjne OPV
Nowe jednostki będą ulepszonym wariantem OPV Turva, który został przekazany do służby w FBG w 2014 roku jako pierwszy na świecie okręt straży przybrzeżnej z napędem LNG. Zgodnie z warunkami umowy, podpisanej 29 czerwca, pierwszy nowy OPV ma zostać ukończony w 2025 roku, a drugi w 2026 roku. Okręty będą montowane i wyposażane w Finlandii. Segmenty kadłubów okrętów będą produkowane w innych stoczniach w UE.
Nowe OPV są efektem programu Guard Ship 2025 na który przeznaczono 448 mln EUR. Mają one zastąpić trzy starsze OPV: Merikarhu, Tursas i Uisko, a ich przewidywany eksploatacja potrwa do lat 50. naszego stulecia. Na podstawie specyfikacji Turvy, można założyć że dwa nowe OPV będą mieć długość 98 m, szerokość 17,6 m., zanurzenie 5,1 m. i prędkość maksymalną 18 węzłów. Okręty zostały zaprojektowane jako niskoemisyjne i energooszczędne, m.in. dzięki nowoczesnemu hybrydowemu dwupaliwowemu układowi napędowemu o mocy 12 MW.

Wzmocnienie bezpieczeństwa morskiego nowymi okrętami patrolowymi
Wprowadzenie nowych, okrętów znacząco poprawi bezpieczeństwo morskie Finlandii w nowym, zmienionym obecnie środowisku bezpieczeństwa kraju. Zwiększy zdolność do masowej ewakuacji ludności, prowadzenia akcji ratowniczych, zarządzania katastrofami ekologicznymi, prowadzenia patroli wzdłuż liczącej 4600 km linii brzegowej. Okręty będą mogły zebrać z powierzchni morza do 1180 m3 ropy naftowej, gasić pożary na statkach, pływać w warunkach lodowych i zwalczać rozlewy chemiczne.
Środki na zakup okrętów Finlandia może częściowo pozyskać z unijnego instrumentu finansowania bezpieczeństwa granic i polityki wizowej.
Autor: TW

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











