SAC (Semi- Autonomous Coaster) to pierwszy tak kompleksowy projekt B+R polskiego statku morskiego o wysokim poziomie autonomiczności. Jego realizacja daje realną szansę na zbudowanie w Polsce silnego partnerstwa naukowo-przemysłowego w obszarze wysoce innowacyjnych jednostek pływających.
[powiazane1]
Efektem bezpośrednim projektu będzie prototyp semi-autonomicznego coastera SAC (ang. Semi – Autonomous Coaster), umożliwiający przetestowanie wybranych wysoce innowacyjnych komponentów z zakresu technologii morskich. Prototyp SAC zostanie przekształcony w ramach prac wdrożeniowych w pełnowartościowy produkt, który ma już potencjalnych klientów.
Na technologię SAC składają się cztery główne komponenty:
- Technologia automatycznego sterowania wybranymi elementami pracy oraz eksploatacji systemów statkowych, z poziomu zdalnego systemu ICT zainstalowanego u armatora na lądzie oraz systemów zaawansowanej automatyki i sensorów.
- Technologia semi-autonomicznego systemu nawigacji morskiej umożliwiającego wykonanie manewru antykolizyjnego w warunkach wód przybrzeżnych oraz optymalizację tychże manewrów.
- System automatycznej optymalizacji zużycia paliwa w sytuacjach postojowych poprzez zastosowanie zestawu akumulatorów i układu fotowoltaicznego.
- Technologia umożliwiająca przejęcie kontroli nad statkiem w sytuacjach awaryjnych i zagrożeń.
Dodatkowym efektem projektu będzie innowacyjny kadłub coastera zapewniający ponadstandardową oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu ładowności statku.
Równolegle z pracami badawczymi będą przeprowadzone prace przedwrożeniowe, których najważniejszym elementem będzie nadzór Klasyfikatora statków zarówno nad projektem jak i budową prototypu. Jest on konieczny, gdyż prototyp musi być dopuszczony do testów morskich a produkt końcowy otrzymać niezbędną certyfikację. W projekcie zaplanowano 8 etapów badawczych, które będą realizowane przez multidyscyplinarny, doświadczony zespół B+R i techniczny przy wykorzystaniu odpowiedniej infrastruktury badawczej i technologicznej.
[powiazane2]
Należy zaznaczyć, że wdrożenie wyników projektu nie jest obarczone ryzykiem braku regulacji prawnych związanych z morskimi statkami autonomicznymi gdyż budowany prototyp będzie semi-autonomiczny, a planowany poziom autonomiczności to AL3. Realizacja projektu wzmocni potencjał Stoczni Szczecińskiej, Podstawowym efektem projektu jest kompleksowy projekt statku nowej generacji, który może być wykorzystany w produkcji seryjnej. Taki projekt jak SAC może być ważnym elementem rozwoju przyszłego centrum badawczo – rozwojowego stoczni, co wpisuje się w jej strategię rozwoju. Umożliwia też budowę jej wizerunku, jako nowoczesnego, konkurencjo producenta statków semi – autonomicznych.
Źródło: Stocznia Szczecińska. Fot.: Elżbieta Kubowska, Kurier Szczeciński.