System łączności ICCS dla kolumbijskich fregat PES

W ramach realizowanego w Kolumbii programu budowy pięciu lekkich fregat typu PES (Plataforma Estratégica de Superficie), koncern stoczniowy Damen Naval ogłosił podpisanie kontraktu z portugalską firmą EID S.A. Umowa dotyczy dostawy zintegrowanego systemu łączności ICCS (Integrated Communications Control System), który będzie kluczowym elementem architektury dowodzenia i wymiany informacji przyszłego kolumbijskiego okrętu.
W artykule
System łączności ICCS dla programu PES
Dostawcą systemu łączności dla kolumbijskich fregat została portugalska firma EID, należąca do brytyjskiej grupy technologicznej Cohort plc. Przedsiębiorstwo to od wielu lat współpracuje z Damen Naval, uczestnicząc m.in. w projektach jednostek wsparcia logistycznego dla sił morskich Portugalii. Przedmiotem obecnego kontraktu jest dostawa systemu ICCS (Integrated Communications Control System) – zintegrowanego rozwiązania klasy C4I, stanowiącego centralny moduł zarządzania komunikacją na pokładzie okrętu.
ICCS to kompleksowy system integrujący wszystkie środki łączności wewnętrznej i zewnętrznej, w tym łączność radiową (HF, VHF, UHF), satelitarną oraz sieci transmisji danych. Dzięki swojej architekturze umożliwia bezpieczne i elastyczne zarządzanie przepływem informacji, łączenie poszczególnych kanałów transmisji w ramach jednej struktury oraz zapewnienie interoperacyjności z systemami dowodzenia i uzbrojenia. Rozwiązanie to umożliwia również centralne zarządzanie priorytetami, redundancją i zabezpieczeniem kanałów komunikacyjnych, co ma kluczowe znaczenie w warunkach operacji morskich o podwyższonym ryzyku.
System ICCS, opracowany przez EID z myślą o wymaganiach flot sojuszniczych, był wcześniej stosowany m.in. na jednostkach portugalskiej marynarki wojennej, jednak w wersji przeznaczonej dla Kolumbii został rozbudowany o funkcje odpowiadające standardom nowoczesnej architektury sieciowej okrętu. Wdrożenie tego rozwiązania stanowi istotny element integracji systemowej w ramach programu PES.
Partnerstwo: Damen, COTECMAR i EID
Kolumbijskie fregaty PES powstaną w kooperacji z państwową stocznią COTECMAR, która odpowiadać będzie za budowę wszystkich jednostek. Program realizowany jest w formule transferu technologii i wiedzy, a jego celem jest długofalowe wzmocnienie potencjału lokalnego przemysłu morskiego. Firma EID zapowiedziała ścisłą współpracę z kolumbijskimi partnerami w zakresie szkoleń, integracji systemów oraz wsparcia technicznego.
Jesteśmy zaszczyceni możliwością zaangażowania się w ten ambitny projekt, który wykracza poza dostawę sprzętu – budujemy relacje partnerskie i wspólne fundamenty dla przyszłych programów.
Martin Bennett, dyrektor generalny EID
Fregaty PES z terminem dostawy w 2030 roku
Prototypowa fregata, która ma zostać zbudowana w ramach kolumbijskiego programu Plataforma Estratégica de Superficie (PES), została zaprojektowana na bazie projektu SIGMA 10514 – w wersji dostosowanej do wymagań operacyjnych Armada Nacional de la República de Colombia. Planowana pełna wyporność jednostek wynosić będzie około 2800–2900 ton; długość kadłuba określono na 107,5 metra.
Choć budowa jeszcze się nie rozpoczęła, obecnie trwają zaawansowane prace przygotowawcze, w tym opracowanie projektu kontraktowego, wybór poddostawców oraz przygotowanie zaplecza w stoczni COTECMAR. Nowe fregaty mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Almirante Padilla oraz korwety typu Donghae.
Wersja kolumbijska zostanie przystosowana do działania w rejonie Morza Karaibskiego i wschodniego Pacyfiku, a zakończenie budowy pierwszej fregaty przewidziano na 2030 rok.
Damen Naval – doświadczenie w budowie okrętów
Damen Naval to najstarszy i jedyny holenderski koncern stoczniowy, który odpowiada w tym kraju za budowę okrętów wojennych, którego tradycje sięgają 1875 roku. Firma dostarczyła ponad 420 jednostek dla klientów na całym świecie, pełniąc funkcję integratora systemów oraz dostawcy kompleksowego wsparcia eksploatacyjnego. Obecność Damen w programie PES stanowi potwierdzenie silnej pozycji stoczni w segmencie okrętów nawodnych dla sił zbrojnych.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











