Systemy nawigacji inercyjnej Exail na fińskich korwetach

Francuska firma Exail dostarczyła kluczowe systemy nawigacji inercyjnej dla fińskich korwet typu Pohjanmaa, budowanych w ramach programu Squadron (Dywizjon) 2020. To znaczący krok w modernizacji sił morskich Finlandii, operujących na wymagającym akwenie Morza Bałtyckiego.

Systemy nawigacji inercyjnej Exail na korwetach Merivoimat – kolejny etap programu Squadron 2020

Dostarczenie przez Exail systemów Marins M3 i osłon przeciwwstrząsowych stanowi kolejny kamień milowy w realizacji programu Squadron 2020, którego celem jest budowa czterech korwet wielozadaniowych typu Pohjanmaa dla fińskiej marynarki wojennej (Merivoimat). Nowe jednostki zastąpią obecnie eksploatowane okręty klasy Rauma i Hamina, zapewniając Finlandii zdolność do prowadzenia operacji zarówno na pełnym morzu, jak i w złożonym środowisku archipelagowym.

Redundantna architektura nawigacyjna dla operacji w warunkach zakłóceń GNSS

Systemy Marins M3 INS zapewniają precyzyjne określanie pozycji i orientacji przestrzennej w czasie rzeczywistym, także w sytuacjach, gdy sygnał GNSS zostaje zakłócony lub całkowicie utracony. Każda korweta otrzyma zestaw złożony z urządzeń Marins M3 oraz Phins, tworząc redundantną architekturę inercyjną. Takie rozwiązanie znacząco zwiększa odporność systemu na zakłócenia i wpływa na ciągłość dowodzenia oraz orientacji taktycznej w czasie działań bojowych.

Dodatkowo, zastosowanie specjalistycznych osłon przeciwwstrząsowych gwarantuje utrzymanie pełnej funkcjonalności systemów w warunkach uderzeń czy wybuchów w pobliżu kadłuba.

Exail jako dostawca sprawdzonych technologii obronnych

Jesteśmy dumni z realizacji tego etapu dostaw dla fińskiej marynarki wojennej. To potwierdza nasze możliwości w zakresie dostarczania precyzyjnych systemów nawigacyjnych dla nowoczesnych sił morskich.

Régis Blomme, dyrektor sprzedaży w Exail

Exail, wcześniej znany jako iXblue, konsekwentnie rozwija swoje portfolio produktów dedykowanych siłom zbrojnym, umacniając pozycję w sektorze technologii morskich o zastosowaniach wojskowych. Rozwiązania firmy są obecnie wykorzystywane przez liczne marynarki wojenne NATO, w tym m.in. we Francji, Niemczech i Australii.

Pohjanmaa – trzon fińskiej obrony morskiej

Korwety typu Pohjanmaa zaprojektowano jako platformy wielozadaniowe, przystosowane do realizacji zadań w zakresie zwalczania celów nawodnych, podwodnych i powietrznych, prowadzenia operacji minowych, dozoru akwenów strategicznych oraz ochrony szlaków morskich – zarówno w operacjach krajowych, jak i sojuszniczych.

Uzbrojenie jednostek obejmuje 57-milimetrową armatę automatyczną Bofors Mk 3, wyrzutnię pionowego startu Mk 41 VLS z pociskami przeciwlotniczymi ESSM Block 2, przeciwokrętowe pociski kierowane Gabriel V, torpedy lekkie Saab Tp47 oraz dwa zdalnie sterowane stanowiska uzbrojenia Saab Trackfire wyposażone w karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm.

Przewaga technologiczna fińskiej Merivoimat na Bałtyku

Wyposażenie korwet w nowoczesne systemy nawigacyjne, takie jak inercyjne Marins M3, zapewnia im możliwość precyzyjnego działania nawet w warunkach celowych zakłóceń sygnałów satelitarnych. Dzięki temu okręty zachowują zdolność do orientacji i manewrowania również wtedy, gdy środowisko operacyjne jest silnie nasycone środkami walki radioelektronicznej (EW). Tego rodzaju odporność technologiczna ma szczególne znaczenie w rejonie Morza Bałtyckiego, gdzie zakłócanie sygnałów GNSS staje się coraz powszechniejszym elementem współczesnego pola walki.

Źródło: Exail/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.