Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Team Resolute wybrany jako preferowany oferent do budowy trzech zaopatrzeniowców dla Royal Navy 

Decyzja została ogłoszona wcześniej niż się spodziewano i okazała się kontrowersyjna. Wymaga ona ostatecznej zgody ministra obrony. Konsorcjum Team Resolute, w skład, którego wchodzą BMT, Harland & Wolff oraz Navantia UK, wygrało z ofertą Team UK, w ramach programu Fleet Solid Support Ship.

Team Resolute deklaruje, że większość bloków i modułów dla okrętów zostanie zbudowana w zakładach Harland & Wolff w Belfaście i Appledore, a dodatkowe komponenty zostaną wyprodukowane w innych centrach dostaw w Methil i Arnish. Montaż końcowy wszystkich trzech jednostek zostanie wykonany w stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Prace konstrukcyjne będą również prowadzone w stoczni Navantia w Cadiz w Hiszpanii, w ramach współpracy, która pozwala na transfer kluczowych umiejętności i technologii od tej stoczni z doświadczeniem w budowie zaopatrzeniowców. Najbardziej kontrowersyjnym aspektem tej oferty okazuje się dokładny podział prac.

Harland and Wolff będzie musiał w dużej mierze polegać na Navantii – głównym wykonawcy konsorcjum, gdyż sam dysponuje jedynie niewielką liczbą pracowników i nie ma żadnych współczesnych doświadczeń w budowie okrętów dla marynarki wojennej. Mimo to TR deklaruje budowę jednostek w znacznie większym zakresie w stoczniach Wielkiej Brytanii niż początkowo zakładano.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/amunicja-kierowana-vulcano-127-firm-diehl-defence-i-leonardo-dla-deutsche-marine/

Kontrakt na produkcję ma zostać przyznany w pierwszym kwartale 2023 roku, pod warunkiem zakończenia etapu preferowanego oferenta i uzyskania ostatecznych zatwierdzeń. Budowa rozpocznie się w 2025 roku, a wszystkie trzy okręty wsparcia mają być operacyjne do 2032 roku.

Wartość kontraktu wynosi 1,6 mld GBP (plus koszt inflacji). Team Resolute zamierza zainwestować 77 mln GBP w infrastrukturę stoczniową w Harland & Wolff w Belfaście, aby stworzyć jedną z najbardziej zaawansowanych stoczni w Wielkiej Brytanii, co poprawi jej perspektywy dla przyszłego eksportu i krajowego przemysłu stoczniowego oraz możliwości offshore. Program stworzy 1200 miejsc pracy w brytyjskiej stoczni, około 800 dalszych miejsc pracy w brytyjskim łańcuchu dostaw, jak również nowe możliwości dla absolwentów uczelni wyższych i pracowników stoczniowych.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/pentagon-piec-sojuszniczych-lotniskowcow-operuje-wokol-europy/

Projekt został opracowany przez biuro konstruktorskie BMT z siedzibą w Bath. BMT może pochwalić się niedawnymi sukcesami w pracy nad lotniskowcami typu Queen Elisabeth oraz programami tankowców typu Tide. BMT będzie odpowiedzialne za projekt okrętu przed rozpoczęciem produkcji oraz za opracowanie zintegrowanego pakietu wsparcia przez cały okres eksploatacji.

Najnowsza wersja projektu przedstawia jednostkę o długości 216 m. z trzema stanowiskami zaopatrzeniowymi, stanowiskiem kontroli operacjami zaopatrzeniowymi umieszczonym na śródokręciu i możliwością przeładunku kontenerów dziobie. Zaopatrzeniowce będą mogły osiągać prędkość 19 węzłów i będą miały 9000 m2. przestrzeni ładunkowej na magazyny. Hangary będą mogły pomieścić dwa helikoptery AW101 Merlin, jak również dodatkową przestrzeń dla UAV. Projekt został opracowany na podstawie tankowców typu Tide i prawdopodobnie przez to został uznany za lepsze rozwiązanie niż oferta Team UK proponująca zaawansowaną modyfikację ro-paxa.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.