Team Resolute wybrany jako preferowany oferent do budowy trzech zaopatrzeniowców dla Royal Navy 

Decyzja została ogłoszona wcześniej niż się spodziewano i okazała się kontrowersyjna. Wymaga ona ostatecznej zgody ministra obrony. Konsorcjum Team Resolute, w skład, którego wchodzą BMT, Harland & Wolff oraz Navantia UK, wygrało z ofertą Team UK, w ramach programu Fleet Solid Support Ship.

Team Resolute deklaruje, że większość bloków i modułów dla okrętów zostanie zbudowana w zakładach Harland & Wolff w Belfaście i Appledore, a dodatkowe komponenty zostaną wyprodukowane w innych centrach dostaw w Methil i Arnish. Montaż końcowy wszystkich trzech jednostek zostanie wykonany w stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Prace konstrukcyjne będą również prowadzone w stoczni Navantia w Cadiz w Hiszpanii, w ramach współpracy, która pozwala na transfer kluczowych umiejętności i technologii od tej stoczni z doświadczeniem w budowie zaopatrzeniowców. Najbardziej kontrowersyjnym aspektem tej oferty okazuje się dokładny podział prac.

Harland and Wolff będzie musiał w dużej mierze polegać na Navantii – głównym wykonawcy konsorcjum, gdyż sam dysponuje jedynie niewielką liczbą pracowników i nie ma żadnych współczesnych doświadczeń w budowie okrętów dla marynarki wojennej. Mimo to TR deklaruje budowę jednostek w znacznie większym zakresie w stoczniach Wielkiej Brytanii niż początkowo zakładano.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/amunicja-kierowana-vulcano-127-firm-diehl-defence-i-leonardo-dla-deutsche-marine/

Kontrakt na produkcję ma zostać przyznany w pierwszym kwartale 2023 roku, pod warunkiem zakończenia etapu preferowanego oferenta i uzyskania ostatecznych zatwierdzeń. Budowa rozpocznie się w 2025 roku, a wszystkie trzy okręty wsparcia mają być operacyjne do 2032 roku.

Wartość kontraktu wynosi 1,6 mld GBP (plus koszt inflacji). Team Resolute zamierza zainwestować 77 mln GBP w infrastrukturę stoczniową w Harland & Wolff w Belfaście, aby stworzyć jedną z najbardziej zaawansowanych stoczni w Wielkiej Brytanii, co poprawi jej perspektywy dla przyszłego eksportu i krajowego przemysłu stoczniowego oraz możliwości offshore. Program stworzy 1200 miejsc pracy w brytyjskiej stoczni, około 800 dalszych miejsc pracy w brytyjskim łańcuchu dostaw, jak również nowe możliwości dla absolwentów uczelni wyższych i pracowników stoczniowych.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/pentagon-piec-sojuszniczych-lotniskowcow-operuje-wokol-europy/

Projekt został opracowany przez biuro konstruktorskie BMT z siedzibą w Bath. BMT może pochwalić się niedawnymi sukcesami w pracy nad lotniskowcami typu Queen Elisabeth oraz programami tankowców typu Tide. BMT będzie odpowiedzialne za projekt okrętu przed rozpoczęciem produkcji oraz za opracowanie zintegrowanego pakietu wsparcia przez cały okres eksploatacji.

Najnowsza wersja projektu przedstawia jednostkę o długości 216 m. z trzema stanowiskami zaopatrzeniowymi, stanowiskiem kontroli operacjami zaopatrzeniowymi umieszczonym na śródokręciu i możliwością przeładunku kontenerów dziobie. Zaopatrzeniowce będą mogły osiągać prędkość 19 węzłów i będą miały 9000 m2. przestrzeni ładunkowej na magazyny. Hangary będą mogły pomieścić dwa helikoptery AW101 Merlin, jak również dodatkową przestrzeń dla UAV. Projekt został opracowany na podstawie tankowców typu Tide i prawdopodobnie przez to został uznany za lepsze rozwiązanie niż oferta Team UK proponująca zaawansowaną modyfikację ro-paxa.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.