„Trenuj z Wojskiem” – szkolenie dla cywilów w 8. FOW

Trzecia edycja szkolenia „Trenuj z Wojskiem”odbyła się w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, gdzie kilkadziesiąt osób pod okiem profesjonalnych instruktorów mogło przejść 8-godzinny kurs.

„Trenuj z Wojskiem” to cykliczne szkolenie dla osób cywilnych, które ma na celu nauczenie podstawowych elementów wojskowych oraz umiejętności przydatnych w codziennym życiu.

W ciągu kilku godzin uczestnicy szkolenia nauczyli się obsługi broni, strzelania na symulatorze, elementów survivalu, walki wręcz, udzielania pomocy medycznej oraz zasad zachowania się na okręcie wojennym. Szkolenie obejmowało również zagadnienia związane z ratownictwem morskim oraz postępowaniem na wypadek alarmów i skażenia.

W Świnoujściu zorganizowano pokaz ratownictwa morskiego oraz możliwość przejażdżki łodzią motorową. Ponadto uczestnicy mieli okazję porozmawiać z przedstawicielami Wojskowego Centrum Rekrutacji na temat możliwości wstąpienia do wojska oraz udziału w różnego rodzaju szkoleniach.

Dobra organizacja, zaangażowanie uczestników oraz profesjonalizm instruktorów sprawiły, że szkolenie przebiegło zgodnie z założeniami. Na koniec uczestnicy otrzymali certyfikaty ukończenia szkolenia oraz mieli okazję zintegrować się przy ognisku i gorącej grochówce.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/port-kolobrzeg-z-problemami/

Zaangażowanie uczestników i instruktorów Flotylli oraz ciekawy program szkolenia sprawiły, że „Trenuj z Wojskiem” w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża okazało edukacyjnym i ciekawym przeżyciem.

Uczestnictwo w szkoleniu, takim jak „Trenuj z Wojskiem”, może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim, umożliwia zdobycie podstawowych umiejętności wojskowych, takich jak obsługa broni czy walka wręcz, które mogą być przydatne w codziennym życiu. Ponadto, szkolenie obejmuje zagadnienia związane z ratownictwem morskim, udzielaniem pomocy medycznej i postępowaniem na wypadek alarmów i skażenia, co może być szczególnie wartościowe dla osób zainteresowanych służbami ratowniczymi czy medycyną.

Innymi korzyściami uczestnictwa w takim szkoleniu są możliwość poznania przedstawicieli wojska oraz rozmowy na temat możliwości wstąpienia do służby, a także integracja z innymi uczestnikami podczas ogniska czy innych aktywności towarzyszących szkoleniu.

Źródło: 8. FOW

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Sztorm na Bałtyku paraliżuje żeglugę promową. Pasażerowie utknęli w portach

    Sztorm na Bałtyku paraliżuje żeglugę promową. Pasażerowie utknęli w portach

    Silny sztorm na Bałtyku poważnie zakłócił poświąteczne powroty ze Skandynawii. Odwołane połączenia promowe ze Szwecji do Polski zatrzymały promy w portach, krzyżując plany setek pasażerów i przypominając, że na Bałtyku to pogoda wciąż dyktuje warunki.

    Jednostki pozostały w portach z uwagi na warunki meteorologiczne uniemożliwiające bezpieczne wyjście w morze – obowiązujące przepisy portowe precyzyjnie określają maksymalne dopuszczalne warunki wejścia i wyjścia z portu.

    Warunki pogodowe i wstrzymanie żeglugi promowej w szwedzkich portach

    Zawieszenie połączeń objęło między innymi kursy z Nynäshamn w rejonie Sztokholmu do Gdańska oraz ruch promowy na Gotlandię. W wielu przypadkach były to połączenia o pełnym obłożeniu, co dodatkowo spotęgowało skalę problemu. Pasażerowie zmuszeni zostali do oczekiwania na poprawę pogody lub poszukiwania alternatywnych dróg powrotu.

    Szwedzki instytut meteorologiczny SMHI informował o wietrze osiągającym w porywach do 12B, któremu towarzyszyły intensywne opady śniegu. Oznacza nie tylko bardzo wysoką falę na otwartym morzu, lecz także istotne utrudnienia manewrowe w rejonach podejść portowych gdzie wpływ wiatru i fali ma silne oddziaływanie na zdolności manewrowe. W tych warunkach decyzje o wstrzymaniu żeglugi mają charakter rutynowy i wynikają z procedur bezpieczeństwa.

    Paraliż komunikacyjny także na lądzie

    Skutki sztormu nie ograniczyły się do żeglugi. Szwedzki Urząd ds. Transportu zamknął most w Sundsvall, a koleje państwowe SJ odwołały połączenia kolejowe między północnymi kurortami narciarskimi a Sztokholmem. Na północy kraju kilkanaście tysięcy gospodarstw domowych pozostało bez dostaw energii elektrycznej. Władze apelowały o unikanie podróży do czasu ustabilizowania się sytuacji.

    Bałtyk przypomina o swojej naturze

    Choć współczesna żegluga dysponuje zaawansowanymi systemami prognozowania pogody i nowoczesnymi jednostkami, Bałtyk regularnie przypomina, że pozostaje akwenem wymagającym respektu. W tym kontekście warto przywołać katastrofę Heweliusza z 1993 roku, która do dziś funkcjonuje w branżowej pamięci jako symbol lekceważenia w zakresie przygotowania jednostki, jej kondycji jak i decyzji wynikających z ograniczeń narzucanych przez morze i pogodę.

    Jak wielokrotnie podkreślałem na łamach Portalu Stoczniowego, była to tragedia będąca skutkiem kumulacji błędnych decyzji po stronie armatora, kapitanatu oraz dowództwa, podejmowanych w czasie zmian konstrukcyjnych, decyzji o wyjściu i w samych warunkach sztormowych, które od pewnego momentu nie dawały promowi żadnych realnych szans na bezpieczne zakończenie żeglugi.