Teraz jednostka przejdzie próby morskie, po których zakończeniu zostanie dostarczona marynarce wojennej Egiptu. Okręty typu 209/1400 mierzą 62,5 metrów długości i mają 1 450 ton wyporności. Osiągają one prędkość 21,5 węzła i zasięg 11 tys. mil morskich.
Pierwszy okręt typu 209/1400 egipska marynarka oficjalnie wprowadziła do służby w kwietniu 2017 roku, a druga w sierpniu tego samego roku. Był to efekt kontraktu podpisanego w 2011 roku, który dotyczył dostawy dwóch okrętów z opcja zamówienia kolejnych dwóch jednostek. Za pierwsze dwie jednostki typu 209/1400 ministerstwo obrony Egiptu zapłaciło koncernowi thyssenkrupp Marine Systems 920 mln euro.
[powiazane1]
Z kolei w styczniu 2014 roku strona egipska zdecydowała się na skorzystania z opcji przewidzianej w głównej umowie i zamówiła kolejne dwie „dwieściedziewiątki”. Koszt tej „opcjonalnej” pary jednostek podwodnych to ok. 500 mln euro.
W sumie egipska marynarka wojenna pozyska więc cztery konwencjonalne okręty podwodne za ok. 1,4 mld euro. Czwarta i ostatnia jednostka ma zostać dostarczona Egiptowi w 2021 roku. Egipt zamówił nowe okręty podwodne, żeby zastąpić nimi cztery starsze jednostki typu Romeo. To okręty podwodne produkcji radzieckiej (projekt 633), które do egipskiej floty zostały wprowadzone w latach 1983-1984.
Niemieckie stocznie w ciągu ostatnich trzech dekad dostarczyły ponad 60 jednostek typu 209 do 14 marynarek wojennych na świecie, co stawia „dwieściedziewiątkę” na pozycji globalnego hitu eksportowego, jeżeli chodzi o okręty podwodne.
Jednak zamówione przez Egipt wersje okrętów – oznaczane również jako 209EG – dość mocno różnią się od poprzednio wyeksportowanych modeli. O szczegółach piszemy w tym artykule.
Podpis: am