Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Ogłoszone plany dotyczą nowej klasy jednostek desantowych określanych jako Light Amphibious Warship (LAW) nie występujących obecnie w US Navy.
Wskazana potrzeba posiadania dużej liczby okrętów desantowych, dużo mniejszych od używanych obecnie wielkich desantowców typów LHA/LHD, LPD i LSD a jednocześnie większych od typów LCAC, LCU i LCM, wynika z nowych zadań i taktyki użycia US Marine Corps. Zaplanowane zmiany w tej formacji mają doprowadzić do powstania sił pozbawionych czołgów, redukcji haubic samobieżnych i organicznego lotnictwa wsparcia.
W zamian USMC ma wykorzystywać zwiększoną liczbę dronów, artylerii rakietowej i wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych. Taka formacja ma być zdolna do działań w mniejszych ugrupowaniach, w bardziej rozproszonych ugrupowaniach, oraz być mniej zależna od wsparcia sił okrętowych i lotniczych US Navy. Tak opisana struktura wskazuje że USMC może powrócić do roli sił tworzących garnizony w strategicznych punktach obszaru działania sił zbrojnych USA (np. na kluczowych wyspach Azji południowo-wschodniej), jaką pełniła w czasach ostatniej wojny światowej, zanim stała się formacją ekspedycyjną.
Ten powrót do starej, tradycyjnej roli „marines” będzie wiązał się z rezygnacją posiadanych 7 kompanii czołgów M1 Abrams i jednostek ich wsparcia jakimi są obecnie 3 kompanie mostowe. USMC ma pozbyć się również 16 z 21 posiadanych baterii haubic samobieżnych. Zmniejszeniu z 16 na 10 maszyn ma ulec liczebność 18 dywizjonów samolotów wielozadaniowych F-35, rozwiązane zostaną 3 dywizjony MH-22 Osprey, dwa dywizjony śmigłowców AH-1Z Viper i UH-1Y Venom oraz 3 dywizjony ciężkich śmigłowców transportowych CH-53E Super Stallion. W zamian USMC ma zwiększyć z 7 do 21 liczbę dywizjonów artylerii rakietowej i wprowadzić na ich uzbrojenie pociski NSM i Tomahawk.
Opisane powyżej zmiany mają pozwolić na rezygnację z użycia wielkich okrętów desantowych w działaniach amfibijnych i powodują zapotrzebowanie właśnie na okręty typu LAW. Można je porównać do używanych w latach wojny i po niej okrętów typu LSM, gdyż ich charakterystyka ma być bardzo zbliżona.
Nowe LAW mają mieć długość około 60 m., powierzchnię ładunkową 750 m2, o możliwym obciążeniu do 2,2 t/m2, prędkość 14 węzłów, zasięg 3500 mil morskich, załogę do 40 osób plus 75 żołnierzy desantu. Ich konstrukcja ma pozwalać na desantowanie przewożonych środków bezpośrednio na plaży o wzniosie do 2,5° lub do wody o głębokości 1 m. LAW mają operować do stanu morza 5 tj. przy falach wysokich na 4 m.. Nowe okręty mają być wykorzystywane co najmniej 10 lat, co ma pozwolić na redukcję kosztów ich produkcji w związku z akceptowalną niską trwałością konstrukcji.
Wymagania USMC wskazują że formacja ta zamierza pozyskać jednostki o zdolnościach pomiędzy eksploatowanymi przez US Army okrętami desantowymi typu Runnymade (35 sztuk) i typu General Frank S. Besson (8 sztuk). Obecnie bowiem to właśnie siły lądowe USA posiadają największą w USA flotę tej klasy jednostek
Jednym z możliwych wyborów USMC jest prezentowana na grafice jednostka typu Stern Landing Vessel firmy Sea Transport Solutions.
Podpis TW
