Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Amerykański gigant inwestycyjny BlackRock przejmuje udziały w kluczowych portach nad Kanałem Panamskim. To realizacja jednego z najważniejszych postulatów Donalda Trumpa dotyczących odzyskania kontroli nad strategicznymi szlakami handlowymi.
W artykule
„Szykujcie się na coś wielkiego!” – tak mówił 47. Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump w swoim orędziu. Wielokrotnie podkreślał, że jednym z jego głównych celów jest odzyskanie kluczowych dla USA punktów handlowych i ograniczenie chińskich wpływów w globalnej logistyce. Wielu uważało to za polityczny slogan, ale dziś – po wielo miliardowej transakcji BlackRock – staje się to faktem.
We wtorek spółka BlackRock potwierdziła zawarcie umowy o wartości 22,8 miliarda dolarów z firmą Hutchison, mającą siedzibę w Hongkongu. Na mocy porozumienia amerykańska firma przejmie 90 proc. udziałów w Panama Ports Company, operatorze portów w Balboa i Cristobal. Dodatkowo BlackRock wykupi 80 proc. udziałów w spółkach zależnych Hutchison, które zarządzają łącznie 43 portami w 23 krajach.
Przejęcie portów w Panamie przez USA to dowód, że Trump konsekwentnie wprowadza w życie swoją politykę odbudowy amerykańskiej dominacji na światowych szlakach handlowych. Już w kampanii wyborczej wielokrotnie oskarżał Panamę o pobieranie nadmiernych opłat od amerykańskich statków oraz pozwalanie Chinom na zbyt daleko idące wpływy w zarządzaniu Kanałem Panamskim. Wprost zapowiadał: „Odbierzemy to, co jest nasze”.
Teraz, po niemal roku rządów, jego administracja odnosi realny sukces. Przejęcie portów przez BlackRock osłabia pozycję Chin w regionie, co może mieć znaczący wpływ na globalne łańcuchy dostaw i równowagę sił w handlu morskim.
Choć transakcja nie obejmuje samej przeprawy wodnej, to z logistycznego punktu widzenia USA przejmują kontrolę nad kluczowymi węzłami transportowymi. Porty Balboa i Cristobal odgrywają strategiczną rolę w globalnym handlu – każdego roku obsługują miliony ton ładunków, głównie na trasie między Azją a Ameryką Północną.
Mimo to prezydent Panamy Jose Raul Mulino szybko rozwiał spekulacje o zmianie właściciela Kanału Panamskiego. „Kanał należy do Panamy i tak pozostanie” – zapewnił w swoim wystąpieniu.
Przejęcie portów to wyraźny sygnał, że administracja Trumpa nie zamierza oddawać pola Chinom. To także pokaz siły amerykańskiego kapitału i dowód na to, że gospodarcza strategia Trumpa przynosi wymierne efekty.
Czy to dopiero początek szerszego planu przejmowania strategicznych punktów na mapie światowego handlu? Wiele wskazuje na to, że tak.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM