Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Decyzja o rozmieszczeniu włoskiego niszczyciela rakietowego ma ogromne znaczenie, ponieważ Bałtyk, będący naszym strategicznym wybrzeżem, wymaga skutecznej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej. Ta inicjatywa, dzięki ministrowi obrony Mariuszowi Błaszczakowi, świadczy o kluczowej roli modernizacji Marynarki Wojennej dla bezpieczeństwa naszego kraju.
Włoski niszczyciel rakietowy, który wkrótce przybędzie do Polski, posiada zaawansowane systemy przeciwdziałania zagrożeniom z powietrza i z wody. Jego silne uzbrojenie przeciwlotnicze, w tym pociski rodziny Aster, umożliwią skuteczną obronę naszego kraju (nie tylko wybrzeża) przed atakami powietrznymi. Dodatkowo, dzięki pociskom przeciwokrętowym Teseo Mk2 Evolved, okręt będzie zapewniać dodatkowe zdolności do zwalczania potencjalnych zagrożeń morskich.
Wraz z wejściem włoskiego niszczyciela rakietowego na nasze wody, zdolność obronna Polski na Bałtyku znacznie się wzmocni. Będziemy mieć większą pewność, że nasze strategiczne wybrzeże będzie skutecznie chronione przed ewentualnymi agresywnymi działaniami. Silne uzbrojenie i nowoczesne systemy obronne tego okrętu pozwolą nam skutecznie odstraszać potencjalne zagrożenia i zapewnią bezpieczeństwo naszych wód terytorialnych.
Decyzja o pozyskaniu wsparcia włoskiego niszczyciela rakietowego jest również ważnym sygnałem dla naszych sojuszników. Pokazuje, że Polska przywiązuje dużą wagę do modernizacji swojej marynarki wojennej i jest gotowa do aktywnego uczestnictwa we wspólnych operacjach obronnych. Współpraca z Włochami w dziedzinie obronności staje się coraz bliższa, co umacnia naszą pozycję w ramach sojuszu NATO.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/sily-morskie-i-przemysl-stoczniowy/
Szybkość wydzielenia przez Włoską marynarkę wojenną pokazuje też jedną z największych zalet morskich, jaką jest zdolność do szybkiego przemieszczenia jednostek o strategicznym potencjale bojowym.
Jednocześnie, przybycie włoskiego niszczyciela rakietowego jest również sygnałem dla innych państw. Pokazuje naszą determinację w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa naszych granic morskich i utrzymania stabilności w regionie. Modernizacja naszej marynarki wojennej stanowi istotny krok w budowaniu naszych zdolności obronnych oraz wzmocnienia naszej pozycji na arenie międzynarodowej.
Podsumowując, decyzja o wydzieleniu włoskiego niszczyciela rakietowego ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia obrony naszego strategicznego wybrzeża na Bałtyku. Nowoczesny okręt z silnym uzbrojeniem umożliwi nam prowadzenie skutecznych działań przeciwlotniczych i przeciwrakietowych, co przekłada się na bezpieczeństwo naszych granic morskich. Ponadto, ta decyzja umacnia naszą współpracę z sojusznikami i naszą rolę w ramach sojuszu NATO.
Obecność tego okrętu skutkuje wzmocnieniem zdolności sojuszu do kolektywnej realizacji art. 5.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Stabilna liczba zawinięć, rosnące znaczenie Gdańska na mapie bałtyckich tras i symboliczny powrót największych jednostek – sezon wycieczkowy 2025 potwierdził ugruntowaną pozycję Portu Gdańsk w segmencie żeglugi pasażerskiej. Choć pandemia spowolniła rozwój w minionych latach, dziś Gdańsk znów przyciąga czołowych armatorów wycieczkowych.
W artykule
Rok 2022 przyniósł rekordowy wynik – aż 79 jednostek pasażerskich odwiedziło Port Gdańsk, przewożąc blisko 30 tysięcy pasażerów. Wzrost ten był efektem odbudowy ruchu po pandemii oraz zmian w trasach rejsowych po wybuchu wojny w Ukrainie. Po wprowadzeniu sankcji na Rosję, armatorzy zrezygnowali z zawijania do Sankt Petersburga – dotąd jednego z najczęściej odwiedzanych portów bałtyckich. W efekcie część ruchu przejęły polskie porty, w tym właśnie wspomniany Gdańsk.
🔗 Czytaj więcej: Port Gdańsk zainaugurował kolejny sezon żeglugi wycieczkowej
W kolejnych latach sytuacja ustabilizowała się – w 2023 roku odnotowano 42 zawinięcia, w 2024 roku 60, natomiast w 2025 roku 57. Do Gdańska przypłynęło łącznie ponad 27 tysięcy turystów z kilkudziesięciu krajów, głównie ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Po zejściu na ląd pasażerowie najczęściej odwiedzają Trakt Królewski, Dwór Artusa, Bazylikę Mariacką czy Europejskie Centrum Solidarności – punkty, które od lat budują rozpoznawalność miasta jako morskiej stolicy Polski.
Stabilny ruch to nie tylko efekt naturalnego zainteresowania turystów, lecz przede wszystkim konsekwentnej strategii promocyjnej. Port Gdańsk regularnie prezentuje swoją ofertę na międzynarodowych targach branżowych, takich jak Seatrade Cruise Global w Miami czy Seatrade Cruise Europe w Hamburgu.
Gdańsk ma ogromny potencjał turystyczny i logistyczny. Port Gdańsk jest położony w samym sercu historycznego miasta, co sprawia, że pasażerowie mogą w ciągu kilku godzin zwiedzić jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. To ogromna przewaga konkurencyjna w porównaniu z wieloma innymi portami w regionie.
Michał Stupak, menedżer klienta w Dziale Rynku Żeglugowego ZMPG SA
Dzięki inwestycjom w infrastrukturę i pogłębieniu torów wodnych port może dziś przyjmować jednostki o długości do 250 metrów, a w przyszłości – jeszcze większe. Symbolicznym potwierdzeniem tej zmiany była wizyta Crystal Serenity – luksusowego statku o długości 250 metrów, należącego do linii Crystal Cruises. Na jego pokładzie znajduje się ponad 300 kabin, dwa baseny, kasyno i kort tenisowy – kwintesencja morskiego luksusu.
W tym samym sezonie czterokrotnie zawijał do Gdańska wycieczkowiec Viking Vella o długości 239 m, natomiast w przyszłym roku spodziewana jest jednostka Rotterdam o długości 299 m – największy wycieczkowiec, jaki kiedykolwiek odwiedził Gdańsk. To wydarzenie ma szansę stać się ważnym momentem w historii portu, symbolicznie potwierdzając jego status wśród najważniejszych przystanków bałtyckich rejsów pasażerskich.
Potencjał Gdańska jest jednak znacznie większy niż obecne 60 zawinięć rocznie. Według analiz port mógłby przyjmować nawet 120 jednostek w ciągu sezonu, przy odpowiednim rozplanowaniu grafików i dalszej rozbudowie infrastruktury.
🔗 Czytaj też: Port Gdańsk otrzymuje 100 mln euro z Unii Europejskiej
Jak podkreśla Michał Stupak, większość statków pasażerskich stacjonuje w Porcie Gdańsk od 8 do 12 godzin, co daje pasażerom możliwość intensywnego zwiedzania miasta i jego okolic. Coraz częściej pojawiają się również dłuższe wizyty typu „overnight”, trwające nawet do 24 godzin. Takie zawinięcia są szczególnie korzystne dla lokalnej gospodarki, ponieważ turyści mają wówczas możliwość skorzystania z hoteli, restauracji i atrakcji wieczornych, co przekłada się na realne wpływy dla miasta i regionu.
Dla portu i miasta każdy taki statek to nie tylko wydarzenie wizerunkowe, ale też realny impuls gospodarczy. Szacuje się, że jeden rejs to dla lokalnych przedsiębiorców przychód liczony w setkach tysięcy złotych. To także promocja regionu – bo pasażerowie, którzy odwiedzają Gdańsk w ramach rejsu, często wracają tu już samodzielnie.
Stabilny ruch, rosnące możliwości przyjmowania większych jednostek oraz konsekwentna promocja sprawiają, że Port Gdańsk umacnia swoją pozycję wśród portów Morza Bałtyckiego. Dla Gdańska to coś więcej niż tylko rozwój turystyki morskiej – to potwierdzenie, że miasto nad Motławą coraz śmielej sięga po miano bałtyckiego lidera w segmencie rejsów pasażerskich.
Źródło: Port Gdańsk