Finlandia: Wärtsilä przejęła brytyjską spółkę Transas

Finlandzka grupa technologiczna Wärtsilä sfinalizowała przejęcie spółki Transas z siedziba główną w Wielkiej Brytanii. Wartość transakcji: 210 mln euro. Kontrolę nad Transas finlandzka firma przejęła 4 maja br. To realizacja zapowiedzi, które po raz pierwszy padły w marcu.

 

Transas to przedsiębiorstwo specjalizujące się w projektowaniu i produkcji zaawansowanej elektroniki przeznaczonej do wykorzystania w żegludze. Oferta firmy obejmuje m.in. systemy cyfrowe, rozwiązania elektroniczne oraz pomostowe. Przedsiębiorstwo jest jednym ze światowych liderów w dziedzinie szkoleń i symulacji, działa również w sektorze systemów sterowania ruchem morskim.

Jak podała finlandzka spółka, Wärtsilä zamierza wykorzystać przejęte aktywa i kompetencje Transas do rozwoju projektów związanych ze sztuczną inteligencją oraz ekosystemu Smart Marine (Smart Marine Ecosystem). Według informacji spółki, Smart Marine Ecosystem będzie platformą łączącą statki wykorzystujące technologię smart z portami oraz innymi obiektami również wyposażonymi w tę technologię. Ma to przynieść szereg korzyści dla branży morskiej, przede wszystkim umożliwić maksymalne wykorzystanie zasobów, zwiększenie efektywności operacyjnej, a także zminimalizowanie negatywny wpływ żeglugi na środowisko naturalne oraz zwiększyć bezpieczeństwo.

– Połączenie Transas z Wärtsilä zapewni Smart Marine Ecosystem możliwość dynamicznego rozwoju. Będziemy mogli połączyć portfolio produktów Wärtsilä, największe w branży morskiej, z systemem kontroli ruchu statków, symulatorami, rozwiązaniami nawigacyjnymi oraz przeznaczonymi do obsługi floty, które oferuje firma Transas. Połączona oferta spowoduje, że statki naszych klientów będą mogły operować w sposób najbardziej opłacalny i przyjazdy dla środowiska – w marcu br. mówił Roger Holm, prezes zarządu Wärtsilä Marine Solutions.

Jak podano w komunikacie, roczne przychody ze sprzedaży firmy Transas wynoszą 140 mln euro. W spółce pracuje ok. 1 000 osób, a jej biura zlokalizowane są w 22 miastach na świecie.

Wärtsilä jest wiodącym na świecie dostawcą kompletnych rozwiązań energetycznych dla przemysłu okrętowego i energetycznego. Kładąc nacisk na innowacje techniczne oraz optymalizację efektywności energetycznej, Wärtsilä umożliwia swoim klientom zwiększenie efektywności ekonomicznej eksploatowanych instalacji i statków, przy jednoczesnym ograniczeniu ich wpływu na środowisko naturalne. W 2017 r. Wärtsilä zanotowała 4,9 mld euro przychodu ze sprzedaży i wypracowała zysk netto wynoszący 590 mln euro. Obecnie firma zatrudnia ponad 18 tys. pracowników.

Podpis: łp

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.

    Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.

    Stocznie w świątecznym rytmie

    Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.

    Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.

    Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.

    W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.

    Morze jako wspólnota odpowiedzialności

    Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.

    To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.

    W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.