Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Pakistańska marynarka kupuje cztery korwety wielozadaniowe

Zbuduje je turecka firma stoczniowa Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret (STM), która wygrała przetarg stoczniowy w Pakistanie.

Przetarg dotyczył pozyskania czterech korwet wielozadaniowych dla pakistańskiej marynarki wojennej. Turecka firma, która wygrała przetarg, zaproponowała korwetę typu MILGEM. Podczas uroczystości podpisania umowy w tej sprawie turecki minister obrony powiedział, że jest to największy przetarg eksportowy w historii tureckiego przemysłu obronnego.

Zobacz też: Wiceminister Grzegorz Witkowski: w stoczniach jest „za dużo” zarządów.

Żadna ze stron kontraktu nie ujawniła wartości zamówienia. Wiadomo jednak, że negocjacje dotyczące zakupu przez stronę pakistańską wielozadaniowych korwet typu MILGEM rozpoczęły się w 2015 r. Zgodnie z postanowieniami podpisanego kontraktu pierwsze dwa okręty zbuduje turecka stocznia Instanbul Naval Shipyard. Pierwsza partia korwet ma zostać przekazana pakistańskiej marynarce wojennej w 2023 r. Kolejne dwie jednostki w latach 2024-2025 zbuduje już pakistańska stocznia Karachi Shipyard & Engineering Works przy wsparciu tureckiego partnera. W maju 2017 r. turecka firma oraz pakistańska stocznia podpisały umowę w sprawie wspólnej budowy korwet. Dotyczy ona kompletnego transferu technologii umożliwiających samodzielną budowę okrętów przez pakistańską stocznię. Pierwsza korweta ma zostać zbudowana w ciągu 54 miesięcy od podpisania umowy, zaś kolejne w ciągu 60, 66 i 72 miesięcy.

Wielozadaniowa korweta MILGEM mierzy 99 m długości i 14,5 m szerokości. Jej wyporność to 2 tys. ton. Załogę okrętu stanowi 93 oficerów i marynarzy. Jednostka rozwija prędkość 29 węzłów, a przy prędkości marszowej wynoszącej 15 węzłów, może osiągnąć zasięg 3,5 tys. mil morskich.

Uzbrojenie okrętu stanowi armata okrętowa Oto Melara Super Rapid kal. 76 mm, dwa karabiny maszynowe kal. 12,7 mm, wyrzutnia rakiet przeciwokrętowych Harpoon, wyrztnia rakiet woda-powietrze RAM, wyrzutnia pionowego startu Mk.41 dla rakiet ESSM, dwie potrójne wyrzutnie torped.

Zobacz też: Nowy lodołamacz Gazpromu utoruje szlak do Wrót Arktyki.

Na pokładzie korwety MILGEM znajdują się hangar oraz lądowisko dla 10-tonowego śmigłowca. Okręt w konfiguracji tureckiej przenosi wiropłat Sikorsky S-60 Seahawk. Lądowisko i hangar mogą służyć również do przenoszenia bezzałogowego systemu latającego.

Pakistan realizuje szeroko zakrojony program modernizacji swojej floty wojennej. Poza czterema korwetami od Turcji, zamówił również cztery fregaty oraz osiem okrętów podwodnych od Chin. Poza tym prowadzi modernizację trzech okrętów podwodnych Agosta 90B.

Wielozadaniowe korwety typu MILGEM znajdują się na wyposażeniu tureckiej marynarki wojennej. Turecka flota posiada obecnie dwa takie okręty, a dwa kolejne są budowane. Pierwszy z nich ma wejść do służby jeszcze w tym roku, a następny w przyszłym. Pierwsza korweta MILGEM rozpoczęła służbę w 2011 r.

Podpis: am

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Pomorskie firmy budują bazę PGE Baltica w Ustce

    Pomorskie firmy budują bazę PGE Baltica w Ustce

    Budowa bazy operacyjno-serwisowej w Ustce to jedno z najważniejszych przedsięwzięć związanych z morską energetyką wiatrową w Polsce. Inwestor – PGE Baltica oraz generalny wykonawca, firma DORACO – podkreślają szerokie wykorzystanie krajowych zasobów i lokalnych kompetencji.

    Baza operacyjno-serwisowa w Ustce jako krajowe zaplecze wykonawcze

    W projekt angażują się przedsiębiorstwa z Pomorza i Kaszub oraz firm z Wielkopolski i Zachodniego Pomorza. Uczestniczą w nim podmioty reprezentujące projektowanie, budownictwo lądowe i hydrotechniczne, geotechnikę oraz specjalistyczne instalacje.

    Nasza inwestycja jest przykładem zaangażowania krajowych firm w budowę nowoczesnej infrastruktury portowej niezbędnej dla obsługi morskich elektrowni wiatrowych. Polski wkład widoczny jest od etapu przygotowawczego aż po budowę. Jego zdaniem długoterminowe funkcjonowanie bazy stworzy lokalny ekosystem dostawców oraz zwiększy aktywność gospodarczą miasta i regionu.

    Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica.

    Głównym projektantem bazy jest pracownia Bedra Cichosz Architekci z Gdańska, część hydrotechniczna powstaje pod kierunkiem gdyńskiego Wuprohydu. Prace geotechniczne i fundamentowanie prowadzi gdańskie konsorcjum Stabilizator–Solitech.

    Pomorskie przedsiębiorstwa nadają tempo pracom

    W budowę bazy operacyjno-serwisowej włączają się firmy, które mają doświadczenie w realizacjach na terenie Ustki. Spółka Krężel z Kobylnicy odpowiada za roboty terenowe i nawierzchniowe. Wcześniej zasłynęła modernizacją promenady oraz projektami infrastrukturalnymi w pasie nadmorskim.

    Czytaj też: Budowa bazy PGE Baltica w Ustce wkroczyła w kolejną fazę

    Prace instalacyjne prowadzi El Professional z Kębłowa pod Wejherowem. W zakresie hydrotechniki DORACO współpracuje z kołobrzeską firmą Czerwony Szkwał Maritime Works, która realizuje zadania podwodne i portowe.

    Sławomir Łapiński, Dyrektor Kontraktu w DORACO, podkreśla, że celem wykonawcy jest jak najszersze oparcie inwestycji na krajowych zasobach:

    Dążymy do tego, by w tej inwestycji dominowały polskie rozwiązania. Konsekwentne stawianie na local content wzmacnia krajowych wykonawców oraz wpisuje się w kierunki wyznaczane przez administrację państwową. Od początku projektu korzystamy również z usług lokalnych firm – od operatorów sprzętu po transport, hotelarstwo i zaplecze gastronomiczne.

    Impuls dla polskiej gospodarki i regionalnego rynku pracy

    Inwestycja w Ustce pokazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej może realnie wzmacniać lokalną gospodarkę. Wykonawcy z regionu i sąsiednich województw zyskują dostęp do nowych technologii, doświadczeń i standardów pracy charakterystycznych dla sektora offshore. Dla wielu firm udział w projekcie to szansa na rozwój kompetencji, które otworzą im drogę do kolejnych kontraktów.

    Zaawansowane prace na terenie przyszłej bazy PGE Baltica

    Prace w Porcie Ustka przebiegają zgodnie z harmonogramem. Zakończono fundamenty pod budynek socjalno-biurowy oraz część magazynową. Kończą się prace nad konstrukcjami żelbetowymi parteru, rozpoczęto montaż płyt stropowych oraz betonowanie pierwszej sekcji stropu nad poziomem 0.

    Czytaj więcej: Zawody Przyszłości – Meteorolog morski 

    W hali magazynowej na prefabrykowanych słupach ustawiono dźwigary strunobetonowe zamykające konstrukcję. Kontynuowane są roboty przy placach manewrowych, obejmujące wykonanie sieci wodociągowych, sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych. Teren przygotowywany jest pod przyszłe nawierzchnie z płyt betonowych zbrojonych włóknami stalowymi.

    xNa nabrzeżu zrealizowano ściankę szczelną kotwioną mikropalami, zwieńczoną stalowym kleszczem. Po sprężeniu mikropali wykonano zasypy oraz platformy pod pale żelbetowe wzdłuż nabrzeża. Trwają prace przygotowawcze do budowy elementów żelbetowych w części hydrotechnicznej. Z usteckiej bazy operacyjno-serwisowej będzie w przyszłości obsługiwana morska farma wiatrowa Baltica 2 tworzona wspólnie przez PGE i Ørsted.