Resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej chce skonsolidować przemysł stoczniowy. Na antenie Polskiego Radia 24 mówił o tym wiceszef ministerstwa Grzegorz Witkowski.

– Na początku funkcjonowania ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej założyło sobie główny cel: konsolidację polskiego przemysłu okrętowego – powiedział Grzegorz Witkowski.

Grzegorz Witkowski o odbudowie przemysłu stoczniowego

Wiceminister podkreślił, że stocznie trójmiejskie „radzą sobie całkiem nieźle”, a Morska Stocznia Remontowa Gryfia oraz Stocznia Szczecińska, na skutek polityki prowadzonej przez poprzedni gabinet polityczny, znalazły się na skraju zapaści.

Zobacz też: Tajna umowa PGZ i Naval Group. W tle zamówienie warte 10 miliardów.

– Ten przemysł stoczniowy w Szczecinie podnosimy z ruin – stwierdził Grzegorz Witkowski podczas rozmowy w PR 24 – Pierwszym krokiem, ale zasadniczym, była ustawa o wspieraniu przemysłu stoczniowego i przemysłów komplementarnych – dodał.

Wiceminister przypomniał, że ustawa ta zakłada m.in. zerową stawkę podatku VAT na zakup części potrzebnych do budowy i remontów statków, a także na same budowy i remonty statków w polskich stoczniach. W jego opinii ustawa ustanawia maksymalne możliwe wsparcie dla przemysłu stoczniowego, żeby nie zostało ono uznane za nieuprawnioną pomoc publiczną.

Stocznia Gryfia oraz Stocznia Szczecińska – będzie fuzja

Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, 15 czerwca br. został podpisany list intencyjny, dotyczący przejęcia przez kontrolowany przez ministerstwo gospodarki morskiej Fundusz Rozwoju Spółek aktywów stoczniowych w Szczecinie.

– Na razie trwa proces wyceny aktywów stoczniowych – powiedział wiceminister Grzegorz Witkowski, odnosząc się do tej sprawy. – Za dwa miesiące, według harmonogramu przyjętego w liście intencyjnym, mamy się spodziewać całkowitego i ostatecznego przejęcia tych aktywów – zapowiedział.

Według wiceministra „najbardziej naturalnym kierunkiem rozwoju stoczni w Szczecinie” wydaje się, żeby Morska Stocznia Remontowa Gryfia oraz Stocznia Szczecińska po przejęciu nad nimi nadzoru przez resort gospodarki morskiej funkcjonowały jako jeden podmiot.

–  Konsolidacja przemysłu okrętowego zahamuje negatywny trend kanibalizmu polskich stoczni – stwierdził Grzegorz Witkowski.

Zobacz też: Marynarka wojenna – wysunięta obecność w muzeach [KOMENTARZ]

Wiceminister powiedział też, że w obecnej sytuacji w polskich stoczniach jest „za dużo” zarządów. Dodał, że ma nadzieję, iż po konsolidacji będzie więcej pracowników, projektantów i inżynierów, a niej kadry zarządzającej.

Grzegorz Witkowski dodał też, że ministerstwo gospodarki morskiej chce, żeby polski przemysł umocnił swoją pozycję w branży offshore.

Źródło: Polskie Radio 24

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości znajdziesz tutaj.