Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Stany Zjednoczone budują nowy typ okrętu podwodnego z pociskami balistycznymi

13 wrze­śnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz General Dynamics Electric Boat Corp. pod­pi­sali kon­trakt doty­czący kon­ty­nu­acji prac zwią­za­nych z przy­go­to­wa­niem budowy pro­to­ty­po­wego okrętu pod­wod­nego USS Columbia, pierw­szego z nosi­cieli poci­sków bali­stycz­nych nowej gene­ra­cji.

Wrześniowe zle­ce­nie uru­cha­mia kolej­nych 480 mln dola­rów, które pozwolą na roz­po­czę­cie budowy kom­po­nen­tów, a także zama­wia­nie czę­ści. Według komunikatu są czę­ścią fun­du­szy na budowę pro­to­ty­po­wego okrętu, któ­rego pełne finan­so­wa­nie ma zostać uru­cho­mione w paź­dzier­niku przy­szłego roku. Ma on wejść do służby w 2031 roku, a plany inwe­sty­cyjne zakła­dają zamó­wie­nie dwu­na­stu jed­no­stek, któ­rych budowa zakoń­czy się w 2042 roku.

Zobacz też: thyssenkrupp Marine Systems blisko budowy fregat dla Egiptu.

Okręty pod­wodne typu Columbia mają zastą­pić w US Navy jed­nostki typu Ohio. Ich głów­nym zada­niem będzie peł­nie­nie patroli odstra­sza­ją­cych – na pokła­dzie znaj­dzie się do szes­na­stu poci­sków bali­stycz­nych Trident. Dodatkowo część ele­men­tów, w tym prze­dział wyrzutni, jest współ­fi­nan­so­wany przez Wielką Brytanię, która wyko­rzy­sta je w pro­ce­sie budowy następ­ców dla typu Vanguard.

Źródło: zbiam.pl

Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz